Stel ik volg een studie op kosten van mijn werkgever, daarna volgt er een reorganisatie waardoor ik word ontslagen.Mag mijn wg studiegeld terug eisen?

Het is immers dan niet mijn keuze om te gaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee dat mag de werkgever niet wel als je zelf ontslag neemt voor een bepaalde afgesproken datum.
11 jaar geleden
Alleen als het ontslag jou te verwijten valt, door bijvoorbeeld heel slecht functioneren, anders niet.

"De voor de hand liggende reden voor werkgevers om een studiekostenbeding overeen te komen, is om werknemers aan de organisatie te binden en te profiteren van de investering in de studiekosten. Doorgaans wordt dan ook alleen afgesproken dat studiekosten teruggevorderd kunnen worden als de werknemer zelf ontslag neemt.

Het is daarentegen ook toegestaan in een studiekostenregeling op te nemen dat studiekosten teruggevorderd kunnen worden als de arbeidsovereenkomst op een andere manier eindigt door het toedoen van de werknemer zelf. Een werkgever kan dus ook studiekosten terugvorderen na een ontslagprocedure waarin is gebleken dat de werknemer aantoonbaar onvoldoende functioneerde. "

http://www.ontslag.nl/werknemers/extra/nieuwsoverzicht/studiekosten:_wel_of_niet_terugbetalen_