Wat te doen al het volgende het geval is?

Je solliciteert je suf, maar bij de ene functie zeggen ze dat je te hoog bent opgeleid en bij de andere weer dat je te weinig ervaring hebt. (En dat met een cv vol met vrijwilligerswerk en werkervaringsplaatsen). Je hebt nauwelijks nog inkomen en het is maar de vraag of je een uitkering krijgt. Lichte paniek...

Toegevoegd na 1 minuut:
En nee, van de lichte zeden worden is geen optie. Een rijke man is ook niet binnen handbereik...

Toegevoegd na 9 minuten:
Kheb al twee opleidingen gedaan. Om nu nog eens een keer te gaan studeren. Kost ook weer geld. Freelance praktijk (tekstbureau) kwam niet van de grond (kan wel redelijk goed schrijven, maar iets verkopen, ho maar).

14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult je vraag toch wat specifieker moeten stellen. Want anders dan het algemene 'gewoon blijven proberen' is hier niet echt een behulpzaam antwoord op te geven waar je ook echt wat aan hebt. Wordt je wel voor gesprekken uitgenodigd of stopt het al bij je brief? Kom je tot een tweede gesprek of val je na de eerste al af? Enz.
Snuffel
14 jaar geleden
Het blijf al 5 jaar bij de brief: 'helaas u past niet in het profiel.' Maar door mijn vrijwilligerswerk wordt ik sinds een half jaar al wat vaker uitgenodigd voor een gesprek. Dat geeft me wel wat meer vertrouwen dat er ook een kansje voor mij in zit. Meestal stopt het na het eerste gesprek. Ik heb het wel helemaal gehad met het soort baantjes dat ik tot nu toe had: wc's schoonmaken, brieven posten, kots opdweilen, in magazijns werken. Niet dat het werk te min is, maar het begint wat uitzichtloos te voelen. Het zijn ook altijd baantjes waarbij je maar een contract van 3 maanden krijgt. Je bouwt totaal niks op. Mijn huidige baantje houdt nu ook op. (Heb universitaire studie en post-academische cursus gedaan).
Snuffel
14 jaar geleden
Ik zou het liefst redactiewerk doen.
Snuffel
14 jaar geleden
Heb ik ook wel eens aan gedacht. Maar voor een klas staan. Vind ik doodeng...
Welke kosten zijn er aan zo'n opleiding verbonden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb misschien een rare tip hoor maar mocht het zover komen...zorg dat je van je geld EERST je huur betaalt, dan heb je in ieder geval onderdak...
Snuffel
14 jaar geleden
Voor volwassenen spreekt me wel aan. Bedankt voor de tip!

Antwoorden (8)

Toch even achter die uitkering aangaan en vooral niet opgeven met solliciteren. Ook voor jou is ergens een baan.
Ik zit trouwens (ondanks uitkering) in vrijwel dezelfde situatie. Ik heb een reïntegratiecoach die me helpt met zoeken, brieven schrijven en sollicitatie-gesprekken en steun geeft, incl die zin: 'ook voor jou is ergens een baan'. Gelukkig wordt die wel betaald door het UWV...

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andersom Dounja, eerst doorgaan met solliciteren dan een uitkering. Als we allemaal eerst een uitkering aanvragen en dan solliciteren zou NL héél bankroet zijn.
Snuffel
14 jaar geleden
Je moet een uitkering binnen 24 uur aanvragen. Dus wel zoals Dounja zegt (want het is een hele klus), en evengoed ook zo snel mogelijk solliciteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al uitgebreid gesolliciteerd zoals uit de vraag is op te maken. Dus die uitkering regelen voor je verder in de geld problemen komt. En daarnaast een uitkering aanvragen. Overigens heb je gewoon gewerkt en betaald voor je uitkering dus daar gaat Nederland niet bankroet van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lotus: als je geen baan en geen inkomen hebt, kun je een uitkering aanvragen. Sterker nog, dat lijkt me heel slim om te doen, want anders sta je zo op straat. Solliciteren was ze al aan het doen. Ik zeg alleen ermee doorgaan.
@SonjaD: precies, die laatste zin is correct. Je hebt daardoor zelfs recht op die uitkering, want daar heb je zelf voor betaald. Ik zie het als een soort verzekering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alleen een uitkering krijg als je werk zou Nederland niet bankroet gaan. Maar helaas is dat dus niet zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Lotus: Nee dat klopt, maar de hoogte van de uitkering scheelt wel een hoop als je nooit gewerkt hebt. Toch heb je ook gewoon recht op bijstand. Daarom heet Nederland een zorgstaat. Wij zorgen voor elkaar als het niet lukt om voor jezelf te zorgen. Natuurlijk is het streven dat iedereen een baan heeft en voor zichzelf kan zorgen, maar zolang de regering ons geen baan kan garanderen vind ik het systeem van ww en bijstand prima. En failliet zullen we niet gaan hoor als Konijn een uitkering aanvraagd. Dat is namelijk maar voor een korte tijd aangezien zij gemotiveerd is om te gaan werken. Dat blijkt duidelijk uit wat ze schrijft.
Ten eerste, gewoon doorgaan met solliciteren. De baan zijn schaars, maar daar heeft iedereen last van. Toch zijn er weldegelijk bedrijven die mensen zoeken.
Ten tweede, meestal heb je recht op een uitkering misschien toch nog eens informeren.
Ten derde misschien kan je je laten omscholen, misschien dat ze bij het UWV of de gemeente of ergens anders cursussen aanbieden.
Ten vierde, misschien een eigen bedrijf beginnen. Als je echt geen baan kan vinden, creeër je eigen baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sluit me aan bij bovenstaande antwoorden, geef niet op.
Je kan altijd proberen om (tijdelijk) in de zorg als hulp bij mensen thuis te gaan werken, via een thuiszorg organisatie, of uitzendbureau. Hier is eigenlijk altijd vraag naar en je kan parttime werken en door solliciteren naar een baan die wellicht beter bij je past
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je moet proberen een baan onder je niveau moet gaan zoeken. Vraag idd wel een uitkering aan. Voordat dat rond is, ben je weken verder. En voor zover ik weet heb je anders nog recht op bijstand. Dat is niet veel maar alle kleine beetjes helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik in jouw schoenen heb gedaan: eerst een baan gezocht, welke baan dan ook. Om specifiek te zijn: ik ben alle winkels in gelopen die personeel zochten, en heb werkelijk gesolliciteerd bij de eerste waar het niet ging om een 0-urencontract. Retail betaalt slecht, en meestal zijn werkgevers in die branche niet bepaald zuinig op het personeel, maar daardoor is het verloop groot en zijn er altijd wel vacatures.

Natuurlijk heb je dan niet de baan die je over vijf jaar nog wil hebben. Maar mocht je een doorstart maken met je bedrijf, dan kun je in een winkel heel waardevolle verkoopervaring opdoen. En maak je geen doorstart, dat geeft het in ieder geval een goede indruk als uit je CV blijkt dat je bereid bent veel aan te pakken. En het inkomen zal hoger zijn dan je zou krijgen met een uitkering, je zal nu, na een eigen bedrijf, namelijk geen recht hebben op ww.

Hoe het bij mij is gelopen: een half jaar in een kledingwinkel, een paar weken in een kaaswinkel, en vervolgens via een uitzendbureau toch nog gemakkelijk aan een baan op mijn eigen niveau gekomen. En nu heb ik net een betere baan aangeboden gekregen.

Mag ik trouwens vragen in welke regio je woont? Bij mijn huidige werkgever is namelijk net de vacature om mijn vertrek te compenseren opengesteld, en jouw achtergrond is vergelijkbaar met de mijne (tekstcorrectiebureau met gebrek aan klanten)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Hoi Suzy, ik woon in Zuid-Gelderland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou Utrecht (Houten) te doen moeten zijn? Ik stuur je privé even een linkje naar de vacature.
Snuffel
14 jaar geleden
Ha bedankt! Tekstcorrectie is precies wat ik wil doen. Zo zie je maar weer.
Snuffel
14 jaar geleden
Oh ik begrijp je verkeerd. Geen tekstcorrectiebaan, maar het ziet er goed uit. Dank je.
Snuffel
14 jaar geleden
Ik ook. Ben ook verschillende winkels ingestapt.
Probeer eens een trainee baan te vinden. Dat zijn speciaal baantjes voor minder ervaren mensen (in betreffend vakgebied) en bedoeld om ook te leren. Begint wel met een lager start salaris.
(afh van je leeftijd overigens...hoe jonger hoe makkelijker zo'n baantje.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit in exact dezelfde situatie. Ik ben naar het uwv gegaan, en daar was een traject voor mensen in deze situatie, werken en begeleid solliciteren voor een minimumloon, dus perfect om in ieder geval weel inkomen te hebben. Jij woont zo te zien niet in mijn gemeente, maar ik zou het toch eens navragen, misschien is er bij jouw gemeente ook een dergelijk traject.

En hou de moed erin! Die afwijzingen zijn niet persoonlijk maar wel demotiverend. Begin een massa-sollicitatieoffensief: stuur zoveel mogelijk cv's naar verschillende bedrijven als open sollicitatie. Ik leerde laatst in een training dat je brief pas van belang wordt als je cv interessant genoeg is. Dus verspil niet teveel tijd aan de perfecte brief als het gaat om een functie die je zo zo vindt, maar steek deze tijd pas in een brief voor een functie die je echt heel graag wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou proberen te kijken of je niet toch in aanmerking komt voor een uitkering en gewoon stug doorgaan met solliciteren.

Wie weet helpt het als je eens iemand naar je CV en/of sollicitatie brief(brieven) laat kijken. Anderen hebben vaak weet ideeen waar je wat aan hebt en waar je zelf nog niet op was gekomen.