Ik studeer nu management groothandel en moet leren wat MRP 1 is en DRP 1. Kan iemand uitleggen wat het precieze verschil is? bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Material requirements planning (MRP-I) wordt in de logistiek gebruikt voor de planning van de materiaalinkoop (grondstoffen en componenten). Daarnaast kan hiermee ook het productieproces worden vastgesteld, omdat er bij MRP-I gewerkt wordt met een van tevoren vastgesteld verkoop- en productieplan van het eindproduct.
De benodigde materialen zijn bekend. Deze zijn opgenomen in de stuklijst, in de logistiek ook wel Bill of material genoemd. Aan de hand van het vastgestelde verkoop- en productieplan en de specifieke periode waarin de productie plaatsvindt, kan de planner berekenen welke materialen en componenten en welke hoeveelheden hiervan ingekocht moeten worden. Ook is het mogelijk te berekenen wanneer deze producten ingekocht moeten worden door rekening te houden met de doorlooptijd of de levertijd van het betreffende product. De periode wanneer begonnen wordt met de productie is immers van tevoren vastgesteld.
MRP-I gaat uit van een onbeperkte capaciteit. Het houdt geen rekening met aspecten als machines, mensen, geld, leveranciers, enz. Om dit op te lossen is Manufacturing resources planning ontwikkeld. Dit wordt ook wel MRP-II genoemd.

Distribution resource planning (DRP) is a method used in business administration for planning orders within a supply chain. DRP enables the user to set certain inventory control parameters (like a safety stock) and calculate the time-phased inventory requirements. This process is also commonly referred to as distribution requirements planning.
DRP uses several variables:
the required quantity of product needed at the beginning of a period
the constrained quantity of product available at the beginning of a period
the recommended order quantity at the beginning of a period
the backordered demand at the end of a period
the on-hand inventory at the end of a period
DRP needs the following information:
the demand in a future period
the scheduled receipts at the beginning of a period
the on-hand inventory at the beginning of a period