hebben ze bij defensie meer militairen nodig?

op dit moment zie je overal reclames van werken bij defensie, nou dacht ik dat ze daarop gingen bezuinigen... maar waarom is er dan zo veel reclame voor? (radio's, tv, youtube enze....
vroeg ik me gewoon af
dankje !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er moet inderdaad flink bezuinigd worden bij Defensie. Maar daar komt ook bij, dat de taken van Defensie veranderen. Om het maar wat simpel te zeggen: je hoeft geen defensiespecialist te zijn, om te bedenken dat als je de Russen in de koude oorlog tegen wilt houden, je misschien veel hebt aan tanks en gevechtsvliegtuigen, maar als je meedoet aan een vredesmissie, je b.v. meer hebt aan helicopters en mensen die verstand hebben van communicatie en b.v. medisch personeel.

Veel staffuncties en allerlei ondersteunend personeel wordt overbodig. Als er van de 119 generaals er 39 wegmoeten door bezuinigingen en efficiency, en een heel tankbataljon wordt opgeheven (Oirschot) dan kun je die overbodige generaals en tank-specialisten moeilijk omscholen tot kok, arts, ICT-er of jurist.

Vaak lukt het wel om mensen om te scholen, maar niet altijd. Voor de meer specifieke functies wordt er dus nog steeds personeel gevraagd. Zo is op internet letterlijk te lezen bij vacatures, dat de luchtmacht dringend op zoek is naar apothekers, artsen, tandartsen en juristen.

Bij "gewone" bedrijven zie je dit verschijnsel ook wel, dat er mensen worden ontslagen en er tegelijkertijd nieuw personeel nodig is. Door technologische ontwikkelingen (b.v. automatisering) worden soms laaggeschoolde werknemers ontslagen en wordt wat hogergeschoold personeel gevraagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er word wel bezuinigd, maar er worden ook nieuwe militairen aangenomen.. De meeste militairen hebben een dienplicht van 4 jaar.. En dan word je ontslagen of bij een goede reputatie kun je nog 4 jaar blijven.. Maar door de bezuinigingen worden er meer ontslagen en moeten er dus ook nieuwe mensen worden aangenomen voor een nieuwe dienplicht van 4 jaar.