Kun je op je 63e verplicht worden om in de zorg regelmatig weekenden en avonddiensten te werken?

Het gaat om mijn moeder die vanaf haar 18e in de zorg werkt.

Ze is sinds kort vrijwillig naar een ander team overgestapt.
Zij is van 1 weekenddienst in de maand naar gemiddeld 2 weekenden plus een weekenddag extra gegaan welke ook vaak avonddiensten zijn.
Door de week heeft zij zo'n 3 avonddiensten per maand naast de andere dagen.
Daarbij wordt zij vaak gebeld voor een weekend, dag of avond extra.

Ik heb het idee dat mijn moeder denkt dat dit niet anders is.
Echter vertelde zij mij aan het begin van de overgang naar dit team dat zij af en toe een avonddienst zou draaien
en 1 weekend in de maand (geen avonden).

(Voorheen werkte zij 3 doordeweekse dagen a 6 uur en 1 weekend in de maand en geen avonddiensten).

Ik maak me een beetje zorgen om haar, ze is erg moe en gaat maar door (slaapt ook slecht).

Kan dit ook gezien het feit dat zij zich al genoeg bewezen heeft aldus haar leeftijd of mag zij weigeren?

Toegevoegd na 2 minuten:
Weigeren zonder consequenties.

Toegevoegd na 9 minuten:
Naast boven genoemde diensten werkt zij hiernaast haar normale diensten welke 3 doordeweekse dagen van ca 7 uur per keer in de ochtend en op de dag zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

Dat is een flink punt geweest in de onderhandelingen over de CAO>
De werkgevers willen verder dat alle medewerkers weer alle diensten gaan draaien. “Nu is het bijvoorbeeld zo dat mensen boven de 55 jaar per definitie geen nachtdiensten hoeven te draaien”, zegt Knoppert. “Dat is in strijd met de Wet gelijke behandeling. Wij willen toe naar levensfasebeleid waarbij een individuele medewerker kan kiezen voor wat bij zijn of haar levensfase past.
Zijn er echt redenen waarom iemand geen nachtdienst kan draaien dan komen werkgever en werknemer daar in overleg wel uit. Maar het gaat er wel om dat het werk in alle redelijkheid over iedereen verdeeld wordt.”
De vakbonden zijn het daar niet mee eens. “Nachtdiensten zijn juist extra zwaar”, legt Van Soelen uit. “Werknemers boven de 55 jaar hebben zeer veel moeite met het wisselen tussen dag- en nachtritme. Uit onderzoek blijkt ook dat voor deze groep de nachtdiensten slecht zijn voor de gezondheid.”

Mijn zus is 60 jaar en hoeft geen nachtdiensten meer te doen, maar wel onregelmatige diensten en weekenddiensten.

Zij wordt : vaak gebeld voor een weekend, dag of avond extra.""
Zij is niet verplicht die extra diensten te doen.
Vraag eens wat er nu eigenlijk in haar arbeidscontract staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal het eens precies vragen.
Naar mijn weten op het moment is dit niet afgesproken.
Dan zouden dit onverwachte extra diensten zijn.
Weigeren zou dan kunnen.
Hoewel de druk erg groot is in de zorg. Ik vind het ergens vreemd dat er van een 63 jarige verwacht wordt dat zij werkt als een zeg maar 20 jarige ook met het oog op de lichamelijke arbeid.
Mijn moeder heeft rugklachten en slikt dan pijnstillers om door te gaan naast de slaapproblemen.
Hiernaast heeft zij nog een andere aandoening waardoor zij dmv medicatie geen lichamelijke klachten heeft.

Andere antwoorden (2)

Ja als je iets anders of in een ander team stapt kan dat je leeftijd heeft daar weinig mee te maken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook waneer dit extra diensten zijn dus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron je vergeet dat ze vrijwillig andere arbeidsvoorwaarde heeft geaccepteerd door over te stappen.
ronron1212
11 jaar geleden
Heeft ze dus geaccepteerd vrijwillig nog wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze heeft niet van te voren geweten dat dit zo was, het zijn naar mijn weten extra diensten, igg niet afgesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Theo: volgens mij zijn die voorwaarden later aangepast, als ik het verhaal van de vraagsteller zo lees. Er is niet zomaar wat geaccepteerd dus.
Hier kan geen klip klaar antwoord op gegeven worden, er zijn namelijk een aantal zaken die meespelen.

Van belang is of de diensten die u moeder nu draait normaal is voor het team en dit bekend was bij uw moeder voordat ze de overstap maakte.

Is het normaal en was het bekend bij uw moeder is er in principe weinig tegen te doen, uw moeder heeft dit namelijk zelf vrijwillige geaccepteerd, uw moeder kan trachten in overleg met de teamleiding te proberen om de werktijden te wijzigen.

Was het niet bij uw moeder bekend kan ze zonder meer verzoeken om indeling van uren zoals in het verleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was haar zover ik weet niet bekend dat zij zoveel meer zou gaan werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kan uw moeder om herziening van de uren vragen en bezwaar maken tegen de extra diensten daar ze niet geinformeerd was over verandering van arbeidsvoorwaarde.