Stoppen met werken ,hoe zit het met uitkeringen..?

Ik werk al geruime tijd in een bedrijf waar ik eigenlijk met tegen zin elke dag heen ga dit komt meer door mij manager die iemand is die de hele dag je kop moe maakt,nu is dat natuurlijk normaal zou je zeggen op een werk vloer maar inmiddels neem ik de stress van het werk mee naar me werk.

maar ik heb dus altijd gewerkt en heb vandaag weer een heftige ruzie gehad heb al drie keer een voorgeval gehad op de werkvloer me werkgever zelf kent en weet van het probleem af,ook doordat andere collega's ook al diverse klachten hebben ingediend.

Maar de manager is een goede vriend van me werkgever ,

dus het is een vrienden-dienst eigenlijk waar het een beetje op neer komt.

Ik heb wel altijd gewerkt in diverse branche's,
als ik nu per direct zelf me ontslag indien.zou ik dan eventueel een uitkering kunnen aanvragen..? want ik woon op mezelf.

qua uitkering ik werk momenteel met een contract voor onbepaalde tijd en werk momenteel. al 4 jaar bij mij huidige werkgever.

ik snap dat mensen nu zullen reageren dat een uitkering slecht is etc...

Maar ik moet een voor mezelf op komen en als ik ontevreden naar me werk ga elke dag is dat ook niet prettig,niet dat werken leuk hoort te zijn.

hoop dat iemand mij meer informatie kan geven hoe en waneer je recht hebt op een uitkering etc.

Ik ga er natuurlijk van uit dat ik ander werk vind.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je zelf ontslag neemt krijg je geen ww uitkering. Maar eventueel een ontslag met wederzijds goedvinden kan wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus ik moet me laten ontslaan, of me werkgever vragen om met wederzijds goedvinden ontslagen te worden. best wel raar dat iemand zijn hele leven werkt,
en vervolgens geen uitkering kan krijgen en iemand die pas vrij komt er gelijk een krijgt. Moet me werkgever dus vragen om ontslag te krijgen met wederzijds goedvinden zo niet moet ik dus weer op 30jarige leeftijd bij me moeder gaan wonen ..?!, Hoe zit het met de opzeg termijn. in me contract staat waarschijnlijk 2 maanden. Ik ben het gewoon zat op me werk.
Wil nu eigenlijk voor mezelf opkomen en opstappen,per direct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag best maar dan krijg je dus geen geld krl, dan ben je namelijk verwijtbaar werkloos. Eerst dus op zoek naar een andere baan. Neem anders tijdelijk iets aan bij een uitzendburo.

Antwoorden (3)

Ik vind het heel goed van je dat je dit soort keuzes maakt! Je moet inderdaad voor jezelf opkomen en de keuze om ontslag te nemen kan daarbij horen. Bij die keuze hoort wel een consequentie: door zelf ontslag te nemen verlies je het recht op een ww uitkering. Je kiest ervoor om geen baan te hebben, al is het tijdelijk.

Wanneer heb je dan wel recht op een uitkering? Dat is als je door je werkgever wordt ontslagen en dit niet verwijtbaar is.

Dit zijn de officiële voorwaarden waaraan je moet voldoen om ww te kunnen ontvangen:

"Voorwaarden WW
U heeft recht op een WW-uitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

u heeft nog geen recht op AOW.
U bent werkloos: u verliest minimaal 5 werkuren per week. Als u minder dan 10 uur per week werkte, verliest u minimaal de helft van uw uren.
U krijgt de verloren uren niet doorbetaald.
U kunt direct aan de slag als u een baan vindt of krijgt aangeboden.
U heeft minimaal een half jaar gewerkt: in de 36 weken voor u werkloos werd, heeft u minimaal 26 weken gewerkt. Voor musici en artiesten geldt een andere wekeneis.
U bent niet verwijtbaar werkloos: u heeft niet zelf ontslag genomen en u bent niet om een dringende reden ontslagen. Een dringende reden voor ontslag is bijvoorbeeld dat de werknemer zich heeft misdragen.
U bent verzekerd voor de WW."

Toegevoegd na 23 uur:
ok, dan zonder boekentaal: 'als je zelf ontslag neemt krijg je niets' en 'als je wordt ontslagen zonder dat het jouw eigen schuld is krijg je een ww uitkering'. simpeler kan ik het niet maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je zelf ontslag neemt, heb je geen recht op WW, en dan zou je in de bijstand komen, maar bij zelf ontslag nemen staan die ook niet te trappelen om geld te geven, ik weet eigenlijk niet of je dat dan krijgt, dus je zit met niets, en dat is gauw op.
Het beste wat je kunt doen, is solliciteren. En dat gaat beter vanuit werk dan vanuit bijstand (werkgever heeft meer vertrouwen in een werkende sollicitant dan een in de bijstand

Toegevoegd na 10 uur:
Maar als je echt problemen krijgt, ga naar je huisarts, of bedrijfsarts/mentor. Ga in ieder geval niet zomaar weg, als je ontslag neemt heb je een opzegtermijn, als je zo vertrekt is het werkweigering, en zul je als je referenties nodig hebt, zeker geen goede krijgen van je huidige werkgever
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waardevol adviez anneliez! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wauw bedankt voor alle reactie's Als ik nu stopt wat dan!!
uit me stoel stap en gewoon naar huis ga. qua de opzeg termijn ,als ik nu opsta uit me stoel en richting huis ga.
Me lichaam en geest kunnen gewoon niet meer tegen de huidige omstandigheden.
(Sommige mensen zijn gewoon niet zo tolerant) Ben dan erg blij met de reactie van @alknobe. Maar die voorwaarden(boekentaal)zoals het er staat maakt me juist meer in de war.
WW zal je niet krijgen, maar je hebt wel recht op bijstand uitkering !! Misschien is een Uitzendburo een optie voor je !! Om op deze manier te gaan werken, word je alleen maar diep ongelukkig van !! Veel succes !!