Wat moet je in een motivatie over jezelf vertellen?!

Ik ben 17 jaar oud en ik heb binnekort een sollicitatie gesprek bij een uitvaartverzorger als algemeen medewerker. Nu vroeg de contactpersoon of ik in een mailtje iets over me zelf wilde zeggen. Klinkt simpel maar wat moet ik nu over mezelf vertellen. ik heb al een deel over mijn ervaring met uitvaarten. Bedankt!!

Toegevoegd na 41 seconden:
zeggen moet vertellen zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Vertel waarom je bij een uitvaartcentrum zou willen werken. Heb je daar iets meegemaakt o.i.d.?
En vertel wat over je hobby's, opleiding etc....
Laat ook in je mail weten hoeveel dagen je per week beschikbaar bent om te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn idee:

haal uit hun advertentie / functiebeschrijving en vereisten "steekwoorden" en zet die in een lijstje. Lees ook hun website en verdere documentatie om te zien welke dingen zij belangrijk vinden, misschien haal je daar ook nog wat punten uit.

Je hebt dan een lijstje waarin bijvoorbeeld staat: "betrouwbaar, goede algemene ontwikkeling, in staat om zich in te leven in..., beschaafd taalgebruik, net voorkomen" enz (ik noem maar wat).

Ga dan die punten na en kijk bij welke jij denkt: "ja, dit ben ik" en schrijf dan even kort voor jezelf op waarom jij op dat punt voldoet.
Zie je punten die juist niet "jou" zijn, schrap die dan. Bijvoorbeeld het wensenlijstje vraagt een uitgestreken gezicht, en jij hebt een boeventronie, dan refereer je hier helemaal niet aan. (en dit is natuurlijk ook maar een voorbeeld... ;))

De overgebleven punten, dus waar je wel wat mee hebt, brei je samen tot een vlot lopend kort verhaaltje over jezelf.

Zijn er punten die niet precies zijn wat jij hebt, maar je hebt wel soortgelijke ervaring, dan kan je die meenemen in je verhaaltje door bijvoorbeeld "door mijn ervaring met 'soortgelijk punt' en mijn vermogen om snel nieuwe dingen te leren is 'gevraagd punt' geen probleem".

Benoem die punten in je verhaaltje ook zoveel mogelijk in dezelfde woorden als die ze hebben gebruikt in hun wensenpakket.

Nu hebben ze bij het lezen telkens een punt van herkenning, zoiets als "punt A vragen wij en bezit hij, punt B ook, enz." Omdat je in het verhaaltje de dingen die je niet bezit helemaal niet noemt wordt dit een positieve opsomming. Waarmee ik niet wil zeggen dat je de rest dan verder geheim moet houden, maar je eerste doel is nu om zoveel positiefs te laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in jou. In het gesprek komen jullie misschien alsnog op je boeventronie, maar dan kan je aangeven dat je je wel elke dag netjes scheert, en je een zo vriendelijke uitstraling hebt dat mensen die boeventronie gewoonlijk helemaal niet als erg ervaren.

Gebruik vooral géén cliché's (het is me op het lijf geschreven, ik zie het als een uitdaging, enz).
Gebruik normale taal, niet te formeel en niet te populair.
Schrijf "actief" (door mijn ervaring kan ik me snel inleven ipv door mijn ervaring zal ik me snel in kunnen leven)

Eindig je verhaaltje met iets positiefs, iets in de richting van: "ik heb altijd veel plezier in werk met veel afwisseling. Deze functie lijkt me dan ook precies wat ik graag doe.

Toegevoegd na 2 minuten:
Succes!