Waar zet je in je CV je dienstplicht jaar?

Militaire dienst, valt dat onder opleiding of onder werkervaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Bij werkervaring. Dit zeker vermelden op je cv!! Alle werkervaring is belangrijk ook al is deze niet relevant voor de functie. En gaten is het cv komt niet goed over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat valt onder werkervaring. Of je nu soldaat, onderofficier of officier was tijdens je dienstplicht, je hebt hoe dan ook in die tijd moeten functioneren in een organisatie met een bepaald takenpakket. En dat heet werk, ongeacht wat het was...
itsme
14 jaar geleden
Werkervaring, tenzij je gedurende die periode enkel opleidingen gedaan hebt.

Overigens zou ik het alleen op je CV zetten als het relevant is voor de functie waarop je solliciteert. Dienstplicht is al lang geleden afgeschaft, dus zal het waarschijnlijk niet veel toevoegen omdat je overige werk ervaring veel belangrijker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het niet opschrijft valt er toch een gat in je CV?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dit hoeft niet erg te zijn. De laatste dienstplicht was dacht in 1995, dus 15 jaar geleden. Gemiddeld werken mensen momenteel 3 jaar in dezelfde baan, en voor je dienstplicht heb je neem ik aan gestudeerd. Een CV is niet een chronologisch verhaal van je leven, maar een chronologisch gesorteerde selectie van dingen die je gedaan hebt die jou voor die ene baan geschikt maken. Ervan uitgaande dat je in de afgelopen 15 jaar verschillende functies hebt gehad die hierop aansluiten kun je eventueel alleen die werkervaring noemen. Stel je bent 54 en je hebt al 15 verschillende banen gehad, dan zet je die ook niet allemaal meer op je CV. Dus de laatste 3 wel, en verder een selectie van wat je gedaan hebt en relevant is voor de functie waarop je solliciteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, het is niet voor mij hoor, ik ben een vrouw. Daarom dat ik het ook niet weet, omdat mijn man voor het eerst in 21 jaar een nieuwe baan zoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, ik dacht ook al dat je een vrouw was, vond de vraag al zo raar (; In die 21 jaar heeft je man waarschijnlijk verschillende functies gehad, deze kun je als aparte kopjes opnemen onder je werkervaring. Op een banensite wil je sowieso altijd al je werkervaring vermelden omdat je nooit weet wie het bekijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe heeft hij steeds in dezelfde functie gezeten, hoewel die functie natuurlijk in de loop der jaren wel wat veranderingen heeft ondergaan. Iets erbij, iets eraf...
Maar goed, we zijn inmiddels wel wat meer op de hoogte van waar het moet staan en waarom.
Werkervaring. Je hebt een jaar (of in mijn geval dan 9 maanden) salaris ontvangen, opdrachten uitgevoerd en gewerkt... De enige opleiding die ik in dienst had was de basisopleiding (ehbo, schieten etc...); niet echt noemenswaardig in een cv als "opleiding" dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit zet in je CV onder werkervaring. Het is heel normaal wanneer dit staat vermeld. Je hebt er salaris voor ontvangen en ervaring opgedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het onder werkervaring zetten, maar zelf zou ik het er überhaupt niet in zetten. Een 'gat' dat nog vóór 1995 valt, geeft een werkgever echt geen raar idee, maar juist het idee dat je in staat bent hoofdzaken (voor het werk relevante ervaring) en bijzaken (irrelevante ervaring in een ver verleden) te onderscheiden.

Ik zou ook niet het vakkenpakket op de middelbare school en dat eerste baantje bij een fastfoodketen noemen. Dat soort dingen interesseert echt niemand meer.

De hoogst genoten opleiding, relevante bijscholing, de laatste vijf à tien jaar werkervaring compleet (ofwel zonder gaten) en eventuele oudere relevante werkervaring is op het punt waar jouw man staat wel genoeg. Anders zit hij straks met een CV van acht pagina's, dat is overkill.