Kraanmachinist.

Toegevoegd na 58 seconden:
Kraanmachinist

Hoog boven iedereen uit zorgt de kraanmachinist voor het lossen en laden van de containers bij zeeschepen, binnenvaartschepen en treinen. Om kraanmachinist te worden is het Vakdiploma Kraanmachinist nodig en het rijbewijs B.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kraanmachinist
Functieomschrijving
De kraanmachinist drijft een ‘mobiele’ hijskraan waarmee je meestal los materiaal verplaatst of afgraaft, zoals zand, grint, modder en kolen. Vaak krijg je instructies van de rigger (de kraanoperator op grond) of de stuwadoor. Uiteraard geef jij hem ook aanwijzingen terug. De werkplek kan behoorlijk verschillen. Zo heb je een baggerkraan, een vlotkraan of walkraan. Als machinist help je om de kraan op de bewuste plek of op een rail te monteren en gebruiksklaar te maken. Je onderhoudt de kraan en voert eventueel klein herstelwerk uit om het hijsen soepel en veilig te laten verlopen
------------------------------------------------------------------------------------
Vandaar dat ik een ander antwoord gaf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja bij ECB noemen ze het dus een kraanmachinist ;) Wel grappig al die verschillende antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herstel: ECT....

Andere antwoorden (2)

Stuwadoor. Die is belast met het hele proces van laden en lossen van zeeschepen, samen met de cargadoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk om een ander antwoord tegen te komen, ik vind het volgende over de stuwadoor: Stuwadoor is de maritieme term voor 'lader en losser' van een schip. Dat werk doe je nooit alleen; meestal werk je in een ploeg met een aantal collega's en heeft de chef-stuwadoor de leiding. Zo gevarieerd als de goederen zijn, zo afwisselend is je werk. De ene keer zijn het zakken, dan weer vaten, kisten of rollen. De ene keer bundel je alles in netten, de andere keer werk je met stroppen, pallets en rekken. Op een autoschip is het weer anders (zie ook: Operator Car Logistics). Verder ben je als stuwadoor ook de 'ogen en oren' van de kraandrijver of kraanmachinist. Je geeft hem instructies over de plek en de manier waarop hij moet hijsen. Dat doe je via portofoon en gebarentaal. En het is uiteraard jouw taak om ervoor te zorgen dat de goederen zowel aan de kraan als in het schip stevig worden verankerd. Veiligheid is prioriteit nummer 1 voor stuwadoors. http://www.werkenindehaven.nl/WidH/Content-Functies-en-bedrijven/Content-Functies-en-bedrijven-Wat-kun-je-worden/stuwadoor.html De stuwadoor is volgens mij iets anders als wat de vraagsteller bedoelt omdat ze het hierboven over de 'ogen en oren van de kraanmachinist' hebben maar jij kan ook gelijk hebben als ik de vraag verkeerd begrepen heb ;-)
Dat noemen ze een Kraandrijver
Als kraandrijver zit je op een 'vaste' kraan die de materialen van de ene naar de ander plek hijst, bijvoorbeeld uit het schip, over de wal of van en op de treinen.
Veel stuwadoorsbedrijven hebben hun eigen kranen en kraandrijvers.
Tijdens de werkzaamheden sta je steeds in contact met de collega's op de grond zoals de riggers (de kraanoperator op grond) en stuwadoors.
En je overlegt met de uitvoerder en/of ploegbaas over de werkwijze.

Toegevoegd na 23 minuten:
Als je op onderstaande site ben, ga je via
(Functies en bedrijven) naar (Wat kun je worden?)
En daar krijg je omschrijvingen van de meest
voorkomende beroepen in de haven.