Is er een beroep wat tussen verpleegkundige en arts zit?

Dus iemand die meer bevoegdheden heeft als een verpleegkundige maar minder dan een arts?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K

Antwoorden (4)

Hoofdverpleegkundige, arts-assistent(e).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een arts-assistent is een arts in opleiding voor een specialisme.
Utrecht
11 jaar geleden
Een arts-assistent is inderdaad een arts in opleiding. Een hoofdverpleegkundige is hoofd van een (verpleegkundige) afdeling. Hij/zij heeft daarmee niet automatisch meer medische bevoegdheden.
Ja, in sommige (grotere) ziekenhuizen zijn nurse practitioners (er is geen goede Nederlandse benaming voor) werkzaam.
Zij hebben de hbo-masteropleiding Advanced Nursing Practice (ANP) gevolgd. Ze zijn bevoegd om bepaalde medische taken uit te voeren binnen het vakgebied waarin ze gespecialiseerd zijn.

Wat doen zij concreet zoal?

Houdt zelfstandig spreekuur en verricht daarbij lichamelijk onderzoek, stelt diagnoses en voert behandelingen uit. Als het nodig is schrijven ze medicijnen voor. De besluiten die ze nemen bespreken ze wel met de arts of medisch specialist.

Coördineert de zorg voor je patiënten.

Beantwoordt vragen van patiënten en geeft voorlichting

Verricht medische handelingen, zoals het aanleggen van infusen, inbrengen van navelvenelijn, uitvoeren van een lumbaalpunctie of een maskerballonreanimatie.

Lees verder op bijgaande site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verpleegkundigen kunnen bepaalde certificaten behalen waardoor zij bepaalde medische handelingen mogen verrichten.
Een vrij nieuw specialisme binnen verpleegkunde is de Nurse-practitioner.
De nurse practitioner is een verpleegkundige functie die zich qua bevoegdheid bevindt tussen arts en verpleegkundige. Zij/hij kan verschillende taken van de arts overnemen en in bepaalde gevallen zelf diagnoses stellen en medicatie voorschrijven. De nurse practitioner houdt in overleg met een arts zelfstandig spreekuur, kan huisbezoeken doen en voert behandelingen uit. Nurse practioners kunnen zich specialiseren in de psychiatrie, verpleegtehuiszorg, huisartsgeneeskunde of werken in een ziekenhuis.
11 jaar geleden
Een arts is geen verpleegkundige met meer bevoegdheden en andersom is een verpleegkundige geen lager opgeleide arts. Het zijn gewoon twee verschillende beroepen. Wel is een arts altijd een academicus en kunnen verpleegkundigen opgeleid zijn op meerdere niveaus, variërend van MBO tot academisch. Niettemin groeit verpleegkunde in een aantal opzichten wel richting geneeskunde, gezien het ontstaan van opleidingen tot nurse practitioner en physician assistant, die doorgaans als vervolg op een basisopleiding verpleegkunde worden gevolgd. Die laatste wordt in de wandelgangen ook wel 'HBO-dokter' genoemd