Hoe kun je jezelf als leidinggevende het beste profileren?

Ben sinds twee weken op een nieuwe werkplek. Nu willen ze mij een leidinggevende functie aanbieden. Ik ben zelf 27 jaar, en vind het belangrijk dat de werknemers me serieus nemen. Sommige collega's zijn van dezelfde leeftijd als mij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

- Zelf een 'goed voorbeeld' zijn van hetgeen je verwacht van je medewerkers. Voorbeeld: een leidinggevende die regelmatig te laat komt, heeft weinig recht van spreken ten opzichte van medewerkers die hetzelfde doen.

- Zorg ervoor dat je uitstekend op de hoogte bent van ontwikkelingen op je vakgebied en van de bedrijfsregels. Deel deze met je medewerkers.

- Wees soepel waar het kan en standvastig als het moet. Medewerkers hebben een eigen verantwoordelijkheid en waarderen het niet zo dat 'de baas' op hun vingers meekijkt. Stimuleer die eigen verantwoordelijkheid ook. Maar als het moet, dien je in te grijpen omdat je zelf (eind)verantwoordelijk bent voor het werk van je medewerkers. Doe dat wel, als de situatie erom vraagt, onder vier ogen. Niemand wordt graag te kijken gezet. 'Aardig gevonden worden' is een leuke bijkomstigheid maar geen doel op zich.

- Zorg ervoor dat je medewerkers beschikken over goed werkende apparatuur in een goede werkomgeving. Ga bijv. op je strepen staan bij de IT-afdeling als pc's regelmatig uitvallen. Kortom, wees het centrale aanspreekpunt voor de medewerkers van je afdeling voor facilitaire zaken en laat niet je medewerkers 'aanrommelen'.

- Houd regelmatig voortgangsgesprekken met je medewerkers. Stel in overeenstemming met de bedrijfsregels de doelen op die gehaald moeten worden door de medewerkers van je afdeling, spreek tussentijds met elkaar over de voortgang en leg de gespreksnotities vast. Een eventuele negatieve beoordeling moet gebaseerd zijn op feiten die de medewerker kende en mag nooit 'uit de lucht komen vallen'.

- Bevoordeel niet de ene medewerker ten koste van de ander. Of het nou om mannen of vrouwen gaat, om fulltimers of parttimers. Als het vakantieverlof van medewerker A om reden B niet wordt goedgekeurd, dan het verlof van medewerker C om reden D ook niet.

- Wees ook een voortrekker bij het organiseren van 'groepsbindende' activiteiten voor je afdeling.

- Een beetje afhankelijk van de onderneming: let op correct taalgebruik, zowel mondeling als schriftelijk. In bepaalde kringen word je niet serieus genomen als je fouten maakt van het type 'dezelfde leeftijd als mij'.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het goede voorbeeld te geven, door duidelijk te zijn en door te durven zeggen wat je vindt. Daarnaast is het houden van overzicht belangrijk, op welke manier dan ook, en het hebben van verantwoordelijkheidsgevoel.
Dit is mijn ervaring in elk geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet duidelijk neerleggen waar de grenzen liggen. Wat wel en wat niet mag. Deze grenzen moeten er ALTIJD en voor IEDEREEN liggen.

Ook moet je op mensen in kunnen spelen. Luister naar eventuele problemen (al dan niet privé) die ze hebben. Leer die mensen binnen hun werk ook dingen zodat ze weer iets nieuws hebben.

Mensen moeten competent blijven in hun werk (competent = bekwaamheid x bereidheid) en die bereidheid kan alleen als ze een plezierige werkomgeving hebben en zich fijn voelen.

Ik ben ook leidinggevend en probeer in eerste instantie meegaand te zijn en zet mijn voet hard neer als ze de grenzen over gaan omdat ze denken "misbruik" van mijn goedheid te maken.

Soms moet je procedures handhaven en dan denken ze maar even dat je een lul bent, maar je bent uiteindelijk op je werk om geld te verdienen en niet om vrienden te maken. Je hebt ook een huur en vaste lasten.

Succes,