Baas failliet. Nog veel vakantie uren en declaraties niet betaald. Ik moet mijn laptop inleveren van de curator. Dit wil ik niet. Verstandig?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Daar jij zelf een vordering hebt op je ex-baas is hier het retentierecht van toepassing, als de schulden die openstaan hoger zijn dan de waarde van de laptop mag jij deze onder je houden.

Bronnen:
http://www.gmw.nl/weblog/retentierechten-e...

Nee dat is het niet je zult moeten doen wat de curator zegt.

De curator moet zorgdragen voor de belangen van de schuldeisers. De belastingdienst krijgt meestal als eerste betaald. De curator zal een lijst maken van alle schuldeisers en de grootte van de verschuldigde bedragen. Hij zal daarnaast ook inventariseren wat je baas zelf nog te goed had van anderen en hoeveel geld jouw baas zelf nog in het bedrijf heeft (de boedel genoemd) Jouw laptop behoort tot deze boedel en moet dus worden ingeleverd om tot geld te worden gemaakt. Het geld dat jij nog tegoed hebt, zijn vorderingen die je moet indienen bij de curator en bij het UWV. Wat het UWV niet hoeft te betalen, zal de curator (als er voldoende geld in de boedel zit) moeten betalen. Het UWV zal alles wat hij aan de werknemers betaalt, als eigen vordering bij de curator indienen, dit komt ook ten laste van de boedel. Lees eze site maar eens door. Daarin staat precies beschreven hoe het werkt. http://www.fnvbondgenoten.nl/site/dossiers/fusies_en_reorganisaties/artikelen/21613/factsheet_faillissement_of

Ik ga ervan uit dat de laptop eigendom is van het bedrijf. Zo ja, dan moet deze gewoon worden ingeleverd, hij is geen eigendom van jou. 'Eerst geld zien en dan krijg je je spullen terug' is niet de correcte procedure. Toegevoegd na 7 minuten: Een laptop van de werkgever onder je houden zou kunnen vallen onder het misdrijf 'verduistering in dienstbetrekking' (art. 322, Wetboek van Strafrecht) met dat verschil dat de dienstbetrekking voorbij is.

Op grond van verrekenings- en opschortingsrechten, kun jij deze laptop behouden. Vergeet ook niet zelf een vordering in te dienen van jouw declaratie.

Bronnen:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php...

Op de laptop staat mogelijk veel bewijs van jouw vorderingen tov je baas. Ik kan je niet duidelijk aangeven of je hier retentierecht kunt toepassen. Wel wil ik je adviseren, info welke jouw tegoeden aantonen uit de laptop te KOPIEREN voordat je het apparaat afgeeft, je geeft ander het mogelijk enige bewijs wat je hebt aan vorderingen uit handen. Pas wel op dat je geen andere gevoelige bedrijfsdata kopieert maar stel je urenverantwoording etc. wanneer die op de laptop staan , veilig voordat je hem inlevert. Inderdaad moet je direct het UWV inschakelen, deze zal mogelijk de achterstallige loonvorderingen verrekenen met jou. Het is dan niet handig een laptop NIET ingeleverd te hebben, je kunt dan veel rechten verspelen, gelet op de eerdere opmerkingen overeerst veiligstellen van bewijs waarmee je jouw vordering kunt aantonen.

Je kan natuurlijk ook een dealtje met de curator sluiten een aantal overuren minder voor de laptop bevoorbeeld

Ik zou ook de laptop niet voetstoots afgeven zoals sommigen dan zeggen, maar probeer die te 'gijzelen'. Meld het, zodat je niet strafbaar bent. Immers je hebt een tegoed. Ik zou me door een jurist laten adviseren. En het kopiëren van de data: doe dat inderdaad ook maar meld dat je het tijdelijk bewaart en niet afgeeft aan onbevoegden. Anders krijg je daar weer gezeur mee (intellectuele eigendom en zo). Sterkte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100