Baas failliet. Nog veel vakantie uren en declaraties niet betaald. Ik moet mijn laptop inleveren van de curator. Dit wil ik niet. Verstandig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In belgie zou je na verloop van tijd wel een flinke premie krijgen door het faillisement, maar je uren en alles ben je wel kwijt :-/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inleveren kan altijd nog.

Het beste antwoord

Daar jij zelf een vordering hebt op je ex-baas is hier het retentierecht van toepassing, als de schulden die openstaan hoger zijn dan de waarde van de laptop mag jij deze onder je houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de laptop niet ingeleverd en heb er tot op heden niks meer van gehoord. Ik heb het vermoeden dat ik er ook niks meer van ga horen en als dat wel zo is mogen ze hem komen halen. Bedankt voor de antwoorden iedereen!

Andere antwoorden (7)

Nee dat is het niet je zult moeten doen wat de curator zegt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien hebben jullie gelijk, maar ik hoef toch niet alles te pikken?
Ik heb 350 uur vakantie open staan, nog een aantal overuren en 130 euro declaraties. Een deel zal door het UWV worden vergoed (overwerk en 196 vakantie uren) maar de rest is het bedrijf me nog schuldig.
Als ik de laptop houd compenseert het nog een klein beetje. Ik ben benieuwd wat de eventuele consequenties zijn als ik het niet doe.
De curator moet zorgdragen voor de belangen van de schuldeisers. De belastingdienst krijgt meestal als eerste betaald. De curator zal een lijst maken van alle schuldeisers en de grootte van de verschuldigde bedragen.
Hij zal daarnaast ook inventariseren wat je baas zelf nog te goed had van anderen en hoeveel geld jouw baas zelf nog in het bedrijf heeft (de boedel genoemd)
Jouw laptop behoort tot deze boedel en moet dus worden ingeleverd om tot geld te worden gemaakt.

Het geld dat jij nog tegoed hebt, zijn vorderingen die je moet indienen bij de curator en bij het UWV.
Wat het UWV niet hoeft te betalen, zal de curator (als er voldoende geld in de boedel zit) moeten betalen.
Het UWV zal alles wat hij aan de werknemers betaalt,
als eigen vordering bij de curator indienen, dit komt ook ten laste van de boedel.
Lees eze site maar eens door. Daarin staat precies beschreven hoe het werkt.
http://www.fnvbondgenoten.nl/site/dossiers/fusies_en_reorganisaties/artikelen/21613/factsheet_faillissement_of
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
De curator heeft al door laten schemeren dat ik naar mijn centen kan fluiten. Ik vanmiddag mijn auto inleveren en misschien hoor ik dan wel wat meer...
amc
11 jaar geleden
Jeetje...........wat ellendig voor je. Sterkte voor de komende tijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je dan niet beter die auto houden. ;-)
(hoewel dat vast een leaseauto is en dan gaat dat niet werken)
Ik ga ervan uit dat de laptop eigendom is van het bedrijf.

Zo ja, dan moet deze gewoon worden ingeleverd, hij is geen eigendom van jou. 'Eerst geld zien en dan krijg je je spullen terug' is niet de correcte procedure.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een laptop van de werkgever onder je houden zou kunnen vallen onder het misdrijf 'verduistering in dienstbetrekking' (art. 322, Wetboek van Strafrecht) met dat verschil dat de dienstbetrekking voorbij is.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laptop is van het bedrijf ja. De curator heeft al laten doorschemeren dat ik mijn geld niet krijg. Op het moment dat ik mijn laptop inlever geef ik mijn enige troef uit handen.
Ik ga vanmiddag iig mijn auto inleveren en dan ik hoor dan wel hoe en wat.
Op grond van verrekenings- en opschortingsrechten, kun jij deze laptop behouden. Vergeet ook niet zelf een vordering in te dienen van jouw declaratie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga straks mijn auto inleveren, misschien hoor ik dan wat meer. De curator heeft al een beetje laten doorschemeren dat ik naar mijn centen kan fluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je niet onder druk laten zetten om die laptop ook in te leveren, maak een lijstje van jouw tegoed en lever dat bij hun in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt vrijblijvend juridisch advies vragen van maandag t/m vrijdag van 9.30 tot 17 uur op 073-8510480 (via skype bel je gratis)
Op de laptop staat mogelijk veel bewijs van jouw vorderingen tov je baas.
Ik kan je niet duidelijk aangeven of je hier retentierecht kunt toepassen.

Wel wil ik je adviseren, info welke jouw tegoeden aantonen uit de laptop te KOPIEREN voordat je het apparaat afgeeft, je geeft ander het mogelijk enige bewijs wat je hebt aan vorderingen uit handen.

Pas wel op dat je geen andere gevoelige bedrijfsdata kopieert
maar stel je urenverantwoording etc. wanneer die op de laptop staan , veilig voordat je hem inlevert.

Inderdaad moet je direct het UWV inschakelen, deze zal mogelijk de achterstallige loonvorderingen verrekenen met jou.
Het is dan niet handig een laptop NIET ingeleverd te hebben, je kunt dan veel rechten verspelen, gelet op de eerdere opmerkingen overeerst veiligstellen van bewijs waarmee je jouw vordering kunt aantonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook een dealtje met de curator sluiten een aantal overuren minder voor de laptop bevoorbeeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Nee, dat kan natuurlijk niet. De laptop is eigendom van het bedrijf en behoort tot de boedel. Als er nog geld in het bedrijf zit, kunnen achterstallige salarissen (enz.) daarmee betaald worden. Lukt dat niet, dan neemt het UWV dat over. (Hiervoor gelden weer bepaalde regels). De curator kan niet de ene werknemer bevoordelen ten koste van de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch weet ik voorbeelden waar het wel gebeurt is en laten we reëel zijn de curator zit daar ook alleen maar om ze zakken te vullen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon je hebt gelijk maar heeft de OP-er ook niet tegoeden.... tegoed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
> De curator kan niet de ene werknemer bevoordelen ten koste van de ander. Daar zal de OP-er ook niets mee te maken hebben.
Ik zou ook de laptop niet voetstoots afgeven zoals sommigen dan zeggen, maar probeer die te 'gijzelen'. Meld het, zodat je niet strafbaar bent.

Immers je hebt een tegoed. Ik zou me door een jurist laten adviseren. En het kopiëren van de data: doe dat inderdaad ook maar meld dat je het tijdelijk bewaart en niet afgeeft aan onbevoegden. Anders krijg je daar weer gezeur mee (intellectuele eigendom en zo).

Sterkte.