Een vriend is uitzichtloos langdurig werkloos. Wat kan ik hem adviseren?

Een goede kennis van me, zit alweer een tijdje thuis en zit behoorlijk in de put, omdat hij ten einde raad is. Hij is elf jaar geleden afgestudeerd, maar kon geen werk vinden daarin en is toen (via een paar uitzendbaantjes) in de logistieke sector beland. Daar heeft hij 5 jaar gewerkt, maar is toen ontslagen. De bedrijfscultuur was veranderd (projectmatig werken, lean thinking). En sinds 2009 heeft hij nog enkele baantjes gehad, maar is telkens ontslagen, omdat hij niet tegen kritiek kon en negatieve invloed had op de sfeer. Hij legt de schuld van zijn problemen bij het huidige (keiharde) werkklimaat, waar alles draait om targets, procedures, netwerken en kantoorpolitiek, en niet meer om hard werken, kritisch zijn en het hebben van goede ideeen.
Nu zit hij dus thuis. Hij ziet eigenlijk werken in loondienst niet meer zitten, want de laatste 4-5 keer is hij ontslagen. Hij zegt dat hij met zijn CV geen enkele kans meer maakt op werk en dat hij in elke soll.procedure bij voorbaat op achterstand staat en dat hij toch geen baan kan vasthouden (hij weet ook niet hoe). Een eigen bedrijf ziet hij ook niet zitten, want hij weet niet wat hij zou kunnen doen wat hij èn leuk vind èn waar mensen voor willen betalen. Het lijkt idd ook wel alsof alles er al is. En werk als vuilnisman of post.nl, zonder dat hij een toekomstplan heeft, ziet hij als straf 'omdat hij heeft gefaald in de arbeidsmarkt'. Hij zegt ook vaak: Zou jij dat dan doen zonder enig uitzicht op een betere toekomst?

Toegevoegd na 1 uur:
.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom op, het is nu eenmaal niet anders. Niet klagen maar dragen... Er zijn mensen die het slechter hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nu eenmaal het geval dat iedereen MOET werken!
Daar moet hij zich maar bij neerleggen
Net als iedereen
Het gros van de mensen zit ook veel liever thuis
Of wil eigelijk iets doen wat ze wel leuk vinden
Tis nu eenmaal niet anders
Mss omscholen?
Zo wordt je wel depri
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt wel het verhaal van iemand die zich niet wil aanpassen en de wereld de schuld geeft van al zijn problemen. Ik ken zo'n iemand, en als het klopt wat ik denk, geef dan de moed maar op, want als hij zelf niet van instelling verandert, zal er weinig positiefs uitkomen vrees ik...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien als aanvulling… bij hem wordt al langer vermoed dat hij ‘iets’ heeft richting het autistisch spectrum. Hij zegt ook altijd: Ik kan best wel werken en hij is ook niet lui (hij zegt ook altijd dat hij heel wat sneller werkt als zijn collega’s en dat dat jaloezie opwekte), maar hij weet niet HOE. Hij zegt dat hij de kantoorpolitiek en belangen niet doorziet en daardoor fouten maakt. En daardoor ergernis opwekt. En andere mensen frustreren hem ook. Het is oprecht geen luiigheid. Ik denk dat hij namelijk als schoonmaker, vuilnisman of verkoper tegen dezelfde problemen aanloopt. Niet omdat hij hoog van de toren blaast, maar omdat hij graag zijn best doet, maar dit op de een of andere manier ‘onhandig’ doet, waardoor hij het tegenovergestelde bereikt. Gevolg: over en weer frustraties en dan dus ontslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja,
* Hij kan niet tegen een moderne bedrijfscultuur.
* Hij kan niet tegen kritiek.
* Hij heeft een negatieve invloed op de werksfeer.
* Hij legt de schuld bij anderen. Wat je hem kan adviseren is: Kom uit je slachtofferrol en ga aan jezelf werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het slachtofferdenken en de veel te hoge eisen druipen er werkelijk vanaf. Als hij niet bereid is dat onder ogen te zie en zijn eisenlijstje een beetje bij te stellen (naar : wees blij met alles wat je kunt aanpakken) maakt hij elf zijn situatie inderdaad uitzichtloos, maar dat is hem dan wel 100 % zelf te verwijten.
Klinkt gewoon een beetje als een strontverwend jongetje dat ineens op eigen been moet staan, maar 'ze zijn allemaal gemeen tegen mij'" en "ik vind niks leuk".
Tja.........in zulke gevallen zouden ze eigenlijk de uitkeringskraan moeten dichtdraaien ; voor zulke mensen is dat geld nadrukkelijk niet bedoeld. Neem maar een krantenwijk, of ga vakkenvullen. Niks mis met eerlijk geld verdienen ; zitten en je handje ophouden zou pas je eer te na moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken - helaas- zulke mensen, en het excuus ; ik heb vermoedelijk wel iets' s gewoon ook weer een anker zelf geen verantwoordelijkheid te nemen over je eigen leven. Het beste advies wat je hem kunt geven is denk ik : grow up and get a life.
De kans dat hij daar iets mee doet echter, lijkt me gering zolang hij financieel ondersteunt wordt en werken (aan zichzelf of voor de kost) geen bittere noodzaak is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs het 'laagste van het laagste' (wat is laag ?) is vele malen edeler dan zelfverkozen nietsdoen. Bovendien, ECHT laag, hard, smerig, onderbetaald, slecht, ongezond werk hebben we hier niet eens meer ; dat is allemaal uitbesteed naar landen waar mensen nog MOETEN werken voor de kost, en 'leuk' wel de laatste luxe-eis op hun lijstje is, na eten en overleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even hard de feiten onder ogen zien. Dit ziet er uit als een persoonlijkheidsstoornis. Een psychiater is hier de beste oplossing. Ik zit al te lang met zo-iemand opgescheept om hier soft op te reageren.

Antwoorden (10)

De belangrijkste les is naar mijn mening dat hij zijn eigen rol onder ogen gaat zien. Zo te lezen gaat het probleem verder dan het werk, want ik kan me niet voorstellen dat hij privé een persoon is die bruist van de energie en positiviteit.

In dit korte stukje zie ik constant hoe de schuld buiten hemzelf wordt gelegd. Ook heeft hij geen vertrouwen in zijn eigen capaciteiten en vindt hij zichzelf bij voorbaat kansloos. Hij kan de omstandigheden misschien niet veranderen, maar wel zijn eigen reactie daarop.

Dit heb ik niet zelf bedacht, maar komt voort uit het gedachtegoed van Stephen Covey. Ik zou je vriend adviseren om 'The Seven Habits of highly effective people' te lezen (minstens 2 keer) en hem laten bepalen wat voor hem echt belangrijk is. In het Nederlands heet het boek 'De 7 eigenschappen van effectief leiderschap', maar het gaat toch vooral over persoonlijk leiderschap. Als hij zichzelf en zijn leven op de rit krijgt kan hij een reactie kiezen op de situatie waar hij in zit die het beste bij hem past.

Dat zal best een hoop inspanning van hem vragen, maar het kan ook erg veel opleveren, zowel persoonlijk als in zijn werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien als aanvulling… bij hem wordt al langer vermoed dat hij ‘iets’ heeft richting het autistisch spectrum. Hij zegt ook altijd: Ik kan best wel werken en hij is ook niet lui (hij zegt ook altijd dat hij heel wat sneller werkt als zijn collega’s en dat dat jaloezie opwekte), maar hij weet niet HOE. Hij zegt dat hij de kantoorpolitiek en belangen niet doorziet en daardoor fouten maakt. En daardoor ergernis opwekt. En andere mensen frustreren hem ook. Het is oprecht geen luiigheid. Ik denk dat hij namelijk als schoonmaker, vuilnisman of verkoper tegen dezelfde problemen aanloopt. Niet omdat hij hoog van de toren blaast, maar omdat hij graag zijn best doet, maar dit op de een of andere manier ‘onhandig’ doet, waardoor hij het tegenovergestelde bereikt. Gevolg: over en weer frustraties en dan dus ontslag. Trouwens, bedankt voor de tip. Ik zal het doorgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, ik bedoel ook niet dat hij lui zou zijn. ik constateer alleen dat hij de oorzaak van problemen buiten zichzelf lijkt te leggen, terwijl hij er best veel invloed op heeft. misschien wel meer dan hij zelf denkt. ik hoop dat hij er wat aan heeft, want het lijkt me niet prettig als hij zich zo onbegrepen voelt terwijl hij toch zo hard zijn best doet.
Kristal
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd, helemaal met Alknobe eens (+1). Je moet ook eerst het positieve in je zelf zien.
Dat straal je dus ook uit.
Lijkt mij dat ie beter alleen kan werken dan in een groep.
(ik ga denk ik, ook dat boek bestellen; ikzelf ben niet zo, maar herken iemand anders ook hierin)
Zolang iemand zich als slachtoffer ziet en zich zo opstelt sluit hij een betere toekomst voor zichzelf uit. Dat klinkt misschien hard, maar het is niet anders.
Hij zou er naar mijn idee goed aan doen een s serieus met een psycholoog te gaan praten, want met op je krent zitten kom je niet verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is waar dat solliciteren in deze markt heel moeilijk is. Werkgevers krijgen veel reacties, dus kunnen kritisch selecteren.

Tegelijk vraag ik me af of zijn situatie écht zo uitzichtloos is. Dat hij werken bij de post of als vuilnisman als "straf" ziet, klinkt toch echt alsof hij zichzelf best zielig vindt. Ik kan zelf op veruit de meeste functies niet solliciteren, omdat ik heel veel werk niet kan vanwege een handicap. Word ik dan gestraft voor mijn handicap? Nee, natuurlijk niet. Niemand doet mij dat aan, niemand discrimineert mij, maar het is gewoon niet anders. Het feit dat ik het meeste werk niet kan doen is een gevólg van mijn handicap, niet een straf. Zo is het met jouw vriend ook: hij kan geen werk vinden binnen zijn eigen vakgebied. Is werken in een functie die hij minder leuk vindt dan een straf daarvoor? Nee, gewoon het gevolg. De feiten zijn nu eenmaal zo, soms moet je het daar gewoon mee doen.

Wat hier de oplossing is, weet ik niet. In elk geval zou ik hem adviseren om al het werk aan te pakken dat hij kán doen. Thuiszitten zou ik een ergere 'straf' vinden, als je het dan zo wilt noemen. Door te werken vergroot je je netwerk, en daarbij: er moet toch brood op de plank? Ik weet niet waar hij nu van leeft, maar WW is eindig en Bijstand ook verre van ideaal. Als hij niet reageert op functies die hij minder leuk vindt, overtreed hij in de eerste plaats zijn sollicitatieplicht, die - in de Bijstand - bestaat uit de verplichting om op ELKE vorm van gangbare arbeid te solliciteren. Maar er is nog iets anders: hoe langer je niet werkt, hoe groter de drempel wordt om weer aan het werk te gaan. Zowel mentaal als praktisch. Ik begrijp dat kortdurende klussen of werken als vuilnisman misschien ook niet super motiveert, maar niets demotiveert in mijn ervaring meer dan thuiszitten zónder werk. Een vuilnisman schijnt trouwens best aardig te verdienen, dus waarom zou dat geen optie zijn? Als hij intelligent is klimt hij misschien wel heel snel op binnen het bedrijf, en daar komt hij nooit achter als hij het niet probeert.

Verder zou hij nog kunnen nadenken over scholing, binnen een bedrijf of bij een uitzendbureau. Misschien dat de uitkerende instantie hem ook kan adviseren en helpen hierin, heeft hij wel regelmatig contact met iemand die hem hierin begeleid? Als hij laat zien graag verder te willen en zelf initiatief neemt, gaan ze daar vast ook wat harder voor hem lopen dan wanneer hij alleen probeert aan zijn minimale verplichting te voldoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus 1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien als aanvulling… bij hem wordt al langer vermoed dat hij ‘iets’ heeft richting het autistisch spectrum. Hij zegt ook altijd: Ik kan best wel werken en hij is ook niet lui (hij zegt ook altijd dat hij heel wat sneller werkt als zijn collega’s en dat dat jaloezie opwekte), maar hij weet niet HOE. Hij zegt dat hij de kantoorpolitiek en belangen niet doorziet en daardoor fouten maakt. En daardoor ergernis opwekt. En andere mensen frustreren hem ook. Het is oprecht geen luiigheid. Ik denk dat hij namelijk als schoonmaker, vuilnisman of verkoper tegen dezelfde problemen aanloopt. Niet omdat hij hoog van de toren blaast, maar omdat hij graag zijn best doet, maar dit op de een of andere manier ‘onhandig’ doet, waardoor hij het tegenovergestelde bereikt. Gevolg: over en weer frustraties en dan dus ontslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verklaart wel hoe het tot nu toe gelopen is, maar het feit dat hij mogelijk een autistische stoornis heeft, doet weinig af aan mijn indruk dat hij zichzelf een beetje zielig vindt. Het lijkt me belangrijk dat hij uitzoekt wat er nu precies aan de hand is, en dat hij daaraan kan gaan werken. Bij iemand waarbij pas op latere leeftijd "iets van" autisme wordt vermoed, is het bijna per definitie zo dat er factoren zijn waardoor iemand zich tot aan een bepaald punt goed heeft kunnen redden. Vaak zijn dat mensen die door hun intelligentie of door omgevingsfactoren konden compenseren voor de beperkingen die ze hebben door hun autisme. Blijkbaar werkte dat niet meer optimaal de laatste jaren, maar dit zijn vaak wel de mensen (let wel: vaak, dus niet altijd) die het vermogen hebben om zich nieuwe (ook sociale) vaardigheden eigen te maken. Stel dat hij inderdaad een stoornis blijkt te hebben, dan kan het vaststellen van die diagnose hem ook nieuwe kansen geven: hij weet dan waaróm hij moeilijkheden ervaart in de omgang met anderen, en kan hier beter mee om leren gaan. Hij kan dan ook bij problemen met zijn collega's beter uitleggen wat er aan de hand is, en misschien heeft hij wel recht op vergoeding van een jobcoach vanuit het UWV, die hem dan kan helpen met de omgang met zijn collega's en indien gewenst ook uitleg kan geven aan zijn collega's om meer begrip te kweken. Wie of wat vermoedt een autistische stoornis bij hem? Is hij bekend bij de GGZ, of bij een psychiater of (klinisch) psycholoog? Het lijkt mij dat de hulpverleningsinstantie hem ook zou kunnen helpen hierbij. Er moet natuurlijk duidelijkheid komen, want met een vermoeden kun je niet zoveel wanneer het gaat om een specifieke behandeling. Maar er is geen diagnose nodig om hem te leren inzien wat zijn eigen aandeel is in het geheel, en wat hij kan doen om zijn omgang met anderen op het werk soepeler te laten verlopen.
Kristal
11 jaar geleden
Stippel en ik een min, Lies jij ook al....
Zou die vriend mee zitten lezen soms? ;-))
Kristal
11 jaar geleden
+1
JA! Dat zou ik zeker doen, ook zonder uitzicht op een betere toekomst!! Gewoon omdat je er zelf voor kiest hoe je tegen iets aan kijkt.

Vuilnisman zijn bijvoorbeeld, is een hele belangrijke taak in in de maatschappij, kijk eens wat er gebeurt als ze staken!
Zo ben ik begonnen een winkel schoon te maken elke week om geld te verdienen. Maatschappelijk gezien ook geen hoogstandje, maar weet je, het maakt me niks uit. Ik zorg er wel voor dat wij altijd een schone winkel hebben en dat mijn collega's een fijne werkomgeving hebben. Ik ben steeds meer en meer gaan werken en kan mijzelf nu bedruipen. Misschien niet met iets waarmee ik mijn "hogere" kwaliteiten aanspreek, maar ik hoef tenminste niet zielig thuis te zitten en zelfmedelijden te hebben.

Jouw vriend zakt op deze manier helemaal weg. Hij holt naar een depressie toe, of is het al. Hij voelt zich onnuttig en afgewezen. Een slachtoffer.
Hij zou wat minder toekomstgericht kunnen denken en meer in het NU leven, dan liggen er meer baantjes voor hem open.

Maar eerst:
Hij zou beter een communicatie cursus kunnen gaan volgen om te leren hoe je met elkaar om gaat op een prettige wijze en toch kan zeggen wat echt nodig is.
Hij zou met de uitkeringsinstantie het daar eens over kunnen hebben om te zien of en wat zij op dat gebied te bieden hebben. Zo mogelijk zullen zij hem graag adviseren daarin, want hij is nu veel te duur.

Vraag hem eens wat het toekomstperspectief is als hij zo door blijft gaan. Of dat hem aantrekt...
Deze man moet zichzelf en zijn gedrag onder de loep nemen. Hij heeft geen werk door schaarste, want hij kreeg steeds werk, maar door zijn gedrag.
Mogelijk zou een tikje bescheidenheid op zijn plaats zijn als hij een nieuwe job begint?

Dus het wordt tijd dat deze man zijn trots opzij zet en gewoon gaat werken; aan zichzelf.
Dan komt de rest vanzelf wel.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien als aanvulling... bij hem wordt al langer vermoed dat hij 'iets' heeft richting het autistisch spectrum. Hij zegt ook altijd: Ik kan best wel werken en hij is ook niet lui (hij zegt ook altijd dat hij heel wat sneller werkt als zijn collega's en dat dat jaloezie opwekte), maar hij weet niet HOE. Hij zegt dat hij de kantoorpolitiek en belangen niet doorziet en daardoor fouten maakt. En daardoor ergernis opwekt. En andere mensen frustreren hem ook. Het is oprecht geen luiigheid. Ik denk dat hij namelijk als schoonmaker, vuilnisman of verkoper tegen dezelfde problemen aanloopt. Niet omdat hij hoog van de toren blaast, maar omdat hij graag zijn best doet, maar dit op de een of andere manier 'onhandig' doet, waardoor hij het tegenovergestelde bereikt. Gevolg: over en weer frustraties en dan dus ontslag.
Kristal
11 jaar geleden
Dat schept meer duidelijkheid inderdaad, werpt er een ander licht op. Blijft voor mij nog steeds het advies dat hij aan zichzelf zou "moeten" gaan werken voor hij weer aan de slag gaat.
Het kan zijn dat hij er dan achter komt dat hij zich wel degelijk zich anders kan opstellen. Of niet natuurlijk. Ik zou als ik hem was, me maar eens grondig laten onderzoeken, omdat "iets richting autistisch spectrum" een loze kreet is als je niet weet of het zo is of niet.
Ook dat (sorry dat ik het zeg) kan een afschuiven zijn van zijn eigen onvermogen.
Hij lijkt een perfectionist te zijn en een snelle werker en vindt het maar moeilijk zich aan te passen, waardoor collega's hem gaan uitspugen omdat hij altijd laat zien dat het beter en sneller kan.
Je vriend zou zich kunnen afvragen of hij liever gelijk heeft (want ja: blijkbaar kan hij het sneller en beter) of liever gelukkig is (zich aanpast aan zijn collega's en een leuke collegiale band met hen kan opbouwen). Maar eerst: hóe dan ook, er achter komen of hij iets mankeert. Waarschijnlijk heeft hij zelf uitgevonden mogelijk (iets richting autistisch centrum) te hebben.
Laat experts ernaar kijken, misschien is het iets heel anders en/of kan je er meer leren omgaan.
Want wat hij nu doet heeft echt geen enkele zin.
Als hij niet in een normale werkkring kan (of wil) functioneren kan hij overwegen om voor zichzelf aan de slag te gaan, als zelfstandige.
Als iets goed is voor je eigenwaarde is het wel je eigen brood verdienen zonder baas boven je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook MET een baas boven je is het goed voor je eigenwaarde om je eigen brood te verdienen, hoor.
anneliez
11 jaar geleden
vriend wilde geen eigen baas zijn, en voor iemand die altijd de schuld bij een ander legt, zou dat ook geen goed idee zijn, hij jaagt zijn klanten daarmee weg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- de vraagsteller gaf duidelijk aan dat die vriend géén zelfstandig beroep wenst uit te oefenen omdat hij geen idee heeft wat hij én anderen leuk genoeg zouden vinden om er ook nog voor betaald te krijgen. Ik geef niet snel een - maar in dit geval vind ik ze wel verantwoord. Hopelijk kan jij hier beter mee leven dan die vriend van de vraagsteller met zijn huidige situatie ;-) Anyway, Have Fun Any Way!
Kristal
11 jaar geleden
Prettig dat je in ieder geval aangeeft waarom je een min geeft GerdaMaria.
Je vraagt wat kan jij hem adviseren?
nou als ik het zo lees is het moeilijk om hem een goed advies te geven want hij is teleurgesteld in alles en iedereen.
Ik denk dat voor hem het belangrijkste is om een gezonde kijk te krijgen op de arbeidsmarkt.
Wat is er mis met vuilnisman of postbezorger?
alle soorten van werk moeten gedaan worden.
dat is iets wat hij zeg eerst eens zal moeten realiseren voordat hij een kans kan maken op de arbeidsmarkt.
er zijn maar weinig mensen waarvoor geen baan te vinden is het is vaak (ik zeg dit met nadruk) een kwestie van willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zal moeten beginnen met de *wil* om aan zichzelf te werken. Zo lang die er niet is, en hij alle oorzaken buiten zichzelf blijft zoeken, is het allemaal zinloos. Een slecht inzicht in de wereld om hem heen (het is allemaal tegen hem gericht) zou inderdaad kunnen komen door een auti-trekje, maar dan wordt het hoog tijd dat iemand hem eens stevig coacht en met zijn pootjes op de aarde zet. Zo interessant is hij nou ook weer niet, dat de hele wereld tegen hem is. Thuis depressief gaan zitten worden, helpt daar echt niks aan.

Hij zou dus naar de huisarts kunnen gaan en kunnen vragen om een eerstelijnspsycholoog, maar ik schat zo in dat hij dat ook onzin vindt en helemaal niks aan zichzelf wil veranderen. Want met hem is niks mis, maar de wereld deugt niet. En dan houdt het dus een beetje op.

Of je iets moet gaan doen zonder uitzicht op een betere toekomst: Absoluut JA! Alles beter dan thuis te verpieteren en jezelf overbodig te voelen. Alle werk waarmee je op een eerlijke manier de kost verdient, is eerzaam werk. Ook putjesscheppen en vuilnis ophalen.

Misschien is buschauffeur of vrachtwagenchauffeur wel iets voor hem; weinig contact met mensen, eigen uren... Er worden geregeld banen inclusief opleiding aangeboden in die sector.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Nou Stippel, ik vermoed dat iemand het niet prettig vindt dat je vindt dat eerzaam werk beter is, dan thuis te zitten verpieteren. Ik kreeg daar (waarschijnlijk) ook al een min voor. +1
Je kunt hem adviseren om het hoofdstuk 'werk' even af te sluiten. En leuke dingen te gaan doen, misschien samen met jou. Lekker ontspannen, relaxen, en beetje plezier zoeken, niet hoeven...
Misschien is dat een manier waarop weer wat nieuwe impulsen, creativiteit op komt borrelen.
Als werk zo n issue is , heeft het m.i even geen zin om zich hierop te richten want een weg eruit zal toch vanuit een motivatie moeten starten.
Deze motivatie kun jij hem ook niet aanpraten, dus misschien is t goed om bij jezelf ook te kijken waarom je hem wilt adviseren, vanuit welke intentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ben het helemaal met jou eens dat ontspannen tot onverwacht hernieuwde werklust kan leiden. Fijne avond nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, maar bij sommigen kun je niet door dringen. Een loopbaanscan of andere profesionals kunnen dan iets meer bereiken.
Maar als je geen of weinig geld hebt, heb je ook weinig mogelijkheden..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
allemaal aannames.
Ten eerste zou ik hem een herscholingscursus in functie van een ruimer carrière-aanbod aanbevelen.

Of neen, bij nader inzien zou dat de 2e aanbeveling zijn en de 1e is dan een cursus assertiviteit en constructieve gedachte-focus volgen.

Optie 3:
Wat jouw vriend bijvoorbeeld kan doen is zich gratis inschrijven bij castingbureaus. Je bent dan nooit voor lange tijd aan een zelfde opdracht verbonden en je leert er jezelf relativeren. Zie bijgevoegde link of Google op Casting Studio.

Je moet ook écht geen fotomodel zijn om bij een casting studio een opdracht in de wacht te slepen. Iedereen kan er aan bod komen naargelang de aard van het project waarvoor men ook mensen zonder ervaring vraagt.

Ik ken iemand die op deze manier uit het slop is geraakt en dat was echt niet moeders mooiste hoor.

Optie 4:
Er is ook een mogelijkheid om zijn stem te lenen voor bijvoorbeeld reclame boodschappen. Dat noemt men dan stem casting of voice casting. Zie bijgevoegde link of Google voor nog meer opties op trefwoorden.

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik werk in een fabriek, en kom nooit in contact met het "management", voor mijn werksfeer, en dus collega's/directe leidinggevenden, zijn hard werken, en inzet toch echt de belangrijkste dingen, en dit laten ze ook zien.

dus hij kan een stap terug doen en relatief simpel productiewerk gaan doen, niet omdat hij niet meer aankan, maar omdat het werk hem beter ligt en hij dus gelukkiger is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik ken verschillende mensen die om hun persoonlijkheid gekozen hebben om werk te doen waarbij ze niet met bazen te maken hebben of niks te maken hebben met carrieretijgers.