Mag mijn werkgever mij opleggen om een verlofdag te verbruiken als ik op consultatie ga naar het ziekenhuis?

Ik ben een dag naar het ziekenhuis moeten gaan omwille van een consultatie en tests om een chronische ziekte te laten onderzoeken. Ik kreeg van de arts een dag ziekteverlof voorgeschreven. Met dat attest ging ik de volgende dag terug naar het werk, maar mijn manager eistte via de HRM dat ik hiervoor een verlofdag zou gebruiken. Ik gaf dan in het planningsysteem aan dat ik op die dag ziekteverlof had, maar de manager had dit via de HRM ongedaan gemaakt en er een verlofdag van gemaakt.
Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat voor contract heb je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Val je onder een bepaalde CAO en is dat soms in België?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, bij BNPParibas Fortis België

Het beste antwoord

Het is niet de arts die bepaalt wat 'ziekteverlof' is.
Daarvoor gelden de regels van het bedrijf, uiteraard alleen als die in overeenstemming zijn met de wet, de CAO en/of individuele arbeidsovereenkomst.

Doorbetaald ziekteverlof geldt voor het geval je wegens ziekte niet kunt werken. Een bezoek aan een ziekenhuis dat een gehele dag in beslag neemt is geen ziekte. Wel hebben bedrijven vaak de mogelijkheid om kortdurend verlof op te nemen voor bijv. huisartsen- en tandartsbezoek dat gewoon doorbetaald wordt. (Vaak beperkt tot max. 2 uur).
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord.
alleen wil ik bemerken dat ik het absurd vind dat een simpele verkoudheid wel aanzien wordt als ziekte, terwijl een chronische ziekte dat niet is.

Andere antwoorden (3)

Je was niet ziek en als er in je cao geen regeling voor dit soort onderzoeken is en dat denk ik ook niet is het gewoon een verlofdag.
11 jaar geleden
In mijn CAO (Motorvoertuigenbedrijf) is opgenomen, dat de werkgever bij een tweede ziekmelding per kalenderjaar hij een verlofdag mag afschrijven.
In veel CAO's staat deze regel, dus ik denk in die van jou ook.
Was dit de eerste keer dit jaar, dat jij je ziek meldde, dan is de verlofdag ten onrechte afgeschreven.
11 jaar geleden
Wettelijk gezien mag het, in de cao kunnen andere afspraken staan natuurlijk.
Verder zal je in overleg met je werkgever kunnen gaan en wie weet is die welwillig en kan je iets regelen?
Verder kan het ook iets zijn om met de ondernemingsraad te bespreken om een regeling hiervoor te ontwikkelen.
Het is ook in het voordeel van de werkgever als jij je ziekte serieus laat onderzoeken en er zo wellicht minder last van hebt er beter mee om kan gaan e.d.