wat is de politiek van plan te gaan doen aan de werkloosheid van jonge HBO afgestudeerden die niet aan werk kunnen komen binnen hun vakgebied?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Passief afwachten op wat de overheid gaat doen aan de werkloosheid onder HBO afgestudeerden, zou ik zeker niet doen. Waarom de werkloosheid onder HBO afgestudeerden oplossen, terwijl deze groep over het algemeen de minste lasten en schulden heeft? Ik zou als overheid de werkloosheid onder 30 en 40+ oppakken, aangezien die doelgroep vaak een gezin met opgroeiende kinderen en groeiende kosten heeft. Deze groep heeft ook vaak een eigen huis wat ze kwijtraken op het moment dat ze werkloos worden of in de bijstand komen. De schade voor de samenleving is dan vele malen groter. Feitelijk is het werkloosheidsprobleem niet het probleem van de overheid. Het is aan jou om daar iets voor te vinden. Mocht je geen baan kunnen vinden in het vakgebied waar jij voor hebben geleerd, dan heb je wellicht ook gewoon de verkeerde studie gevolgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb maatschappelijk werk en dienstverlening gestudeerd. Goede opleiding en met baangarantie, helaas kwam die crisis tussenbeide. Ben nu 27 en heb nu 3 banen om rond te kunnen komen en dan moet ik alsnog elk dubbeltje omdraaien.
Overheid kan zeker wel iets doen aan de banen in de zorgsector. Als ze b.v. het pgb (persoongebonden budget) weer zullen invoeren zullen er ook weer meer banen gecreeerd kunnen worden. Door de crisis moet deze sector juist erg gaan bezuinigen waardoor de één na de ander eruit vliegt. Op dit moment zitten er veel 55+ in de sector. En als er dan eens een baan vrij komt stellen de werkgevers er zulke absurde eisen aan dat iemand die net van school komt hier niet eens voor in aanmerking komt. Ik sta dus nu met een hbo opleiding in het café en vind dit eigenlijk zonde van mijn diploma. Ik blijf ondertussen solliciteren op van alles en nog wat, met de gedachte werk is werk. Nadeel is dat ik vooral afgewezen wordt omdat ik te hoog geschoold ben. En om heel realistisch te zijn ben ik ook bang dat ik nooit meer aan het werk kom binnen mijn vakgebied als het op deze manier door blijft gaan. Vandaar dat ik wil weten welke politieke partijen hier iets mee willen gaan doen of welke ideeen ze hebben om door te voeren in de zorgsector.

Het beste antwoord

De politiek is helemaal niets van plan. Op dit moment is de politiek bezig met verkozen te worden. Daarna komt een kabinet. Daarna is pas duidelijk wat de plannen zijnl; Die komen inhet regeer akkoord.

Alle partijen willen zich in het algemeen bezig houden van stimuleren van werkgelegenheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is geen taak van de politiek... wanneer er geen vraag naar mensen is moeten zij iets anders doen. Misschien eerst kijken naar de vraag en dan een opleiding beginnen!

Stel de politiek maakt banen in een sector moeten wij met zn alle hier voor betalen. Je betaalt belasting zodat de overheid je salaris kan betalen... beetje zinloos!