Welke niveau moet ik volgen voor piloot/astronaut en welke vak op het middelbare school ?

Ik heb Kader en zit in de 3de klas. en ik zou graag piloot / astronaut willen zijn. ik weet dat ik nog wel even moet doorzetten .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (4)

Op zoek naar een spannend beroep? Word ruimtevaarder! Geen opleiding is zo uitgebreid en veelzijdig als die van astronaut en nergens worden zulke zware selectie-eisen gehanteerd als in de ruimtevaart. De opleiding tot kandidaat-astronaut duurt een jaar en in die tijd doet een aankomende astronaut vliegervaring op, maakt zich een grondige kennis eigen van het ruimtevaartuig, leert om te gaan met gewichtloosheid en doet in centrifuges en zogenaamde Multi Axis Simulator Trainers ervaring op met belastingen van vele g’s. De opleiding is zo grondig, dat je er bijna een supermens van wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lionelmemo.
Zou je mij daar info over kunnen geven wat je zou moeten doen op het middelbare school ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik een duim omlaag zou kunnen geven zou ik het doen, het is precies gekopieerd van de bron! (En is totaal niet relevant)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pbarendse zou jij mij er dan wel een antwoord op kunnen geven ?
Voor piloot moet je havo of VWO gedaan hebben. Het is aan te raden om te kiezen voor vakken als biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde B. Je moet er ook rekening mee houden dat de selectieprocedures erg streng zijn! Van de 10 mensen die uitgenodigt worden om selectie te doen gaat er 1 door. De selecties voor astronaut worden zijn nog veel strenger. Het is een mogelijkheid om vanuit het leger door te stromen naar de ruimtevaart. Anders moet je een universitaire studie doen bijv. Natuurkunde en je moet veel kennis hebben van andere aspecten van de ruimtevaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik van André Kuipers begrepen heb is het handig dat je niet alleen piloot bent maar ook wat anders (hij is bijv arts).

Je zult dus eerst moeten opklimmen naar vmboT, dan havo en dat met engels, wiskunde en natuurkunde. Dan door naar een particuliere opleiding tot piloot (reken op ruim 100.000 euro) en dan nog liever later door als straaljagerpiloot bij de luchtmacht maar dat is André Kuipers ook niet, hij heeft na zijn opleiding tot arts een vliegbrevet gehaald en is bij de luchtmacht begonnen maar is geen F16 piloot ofzo geweest.

Lees dit artikel over André en zijn route om astronaur te worden: http://www.vkbanen.nl/banen/artikel/andre-kuipers-ik-hoop-nog-op-een-ruimtewandeling/101178.html

Hieronder een FAQ over astronaut worden bij NASA:
" Hoe word je astronaut? Volgens de online Frequently Asked Questions-lijst van Jonathan P. Leech moet je een goede gezondheid hebben en een goed gezichtsvermogen. Wie 1000 vlieguren heeft als straaljagerpiloot, kan bij de NASA een kandidaatsplaats proberen te verwerven als astronaut-piloot. Voor zo’n plaats als mission specialist zijn de eisen iets minder strikt: medisch geschikt voor de burgerluchtvaart; lengte 149,6 tot 193,0 centimeter; gezichtsscherpte 20/150 of beter, voor elk oog te corrigeren tot 20/20. Zowel astronaut-piloten als mission specialists moeten op zijn minst een baccalaureaatsexamen hebben in de natuurwetenschappen, medicijnen, biowetenschappen of techniek, alsmede drie jaar werkervaring (minder bij hogere academische graden)."

Toegevoegd na 2 minuten:
Eigenlijk is alleen Havo dus niet genoeg, beter is VWO en dan én piloot worden én iets anders doen (arts of iets hoogs in de techniek).

Kortom: vmbo kader moet je dit jaar zien uit te komen, in de volgende zomervakantie moet je naar vmboT zijn gekomen. Dan vmboT examen, dan 2 jaar Havo (engels, natuurkunde en wiskunde) en dan nog 2 jaar VWO. Dan én een studie doen én piloot worden, dan het liefst aangenomen worden bij de luchtmacht en dan moet je nog heel veel geluk hebben en een heel mooi CV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult na Kader, theoretisch moeten doen. Daarna Havo en na het HBO zul je een universitaire master moeten krijgen - wil je in aanmerking komen voor de opleiding tot astronaut. Je talen zullen overigens ook heel goed moeten zijn.

Voor piloot is het anders. Zorg er voor dat je HAVO hebt en ga dan naar het leger, waar je jezelf kan specialiseren bij de luchtmacht. Het zal niet lonen om een commerciële piloot te worden.