Ik ben 23 en heb een WSW uitkering voor 30 uur per week. Ik wil graag nog een bijbaantje. Hoeveel uur extra mag ik per week werken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat het om een Wajong-uitkering gaat.

Als dat niet het geval is, lees dan niet verder.

Maar zo ja:
Je mag werken zoveel je wilt, de uitkering wordt dan lager. Maar je inkomen wordt in totaal meestal toch hoger.

Een Wajong-uitkering is een aanvulling op het loon dat je verdient met werken (als je werkt). Het UWV vult in feite met de uitkering je inkomen aan, zodat je inkomen in totaal minimaal 75% van het minimumloon bedraagt.

Als je meer gaat werken, verlaagt het UWV de uitkering. Maar het inkomen wordt in totaal meestal wel hoger. Het totale inkomen kan zelfs oplopen tot 100% van het minimumloon. Het loont dus, zo stelt het UWV, om te werken.

Van de site van UWV:

"Als u gaat werken, verdient u zelf geld. Als u niet voldoende verdient, vullen wij dit bedrag aan met een Wajong-uitkering. (...)

Wij vullen uw inkomsten aan tot minimaal 75% van het minimumloon. Maar uw totale inkomen kan nog verder omhoog. Meestal geldt: hoe meer u zelf verdient, hoe meer u in totaal overhoudt. De uitkering kan uw inkomen maximaal aanvullen tot 100% van het minimumloon.

Wilt u weten hoe hoog uw totale inkomen per maand ongeveer is als u gaat werken? Ga dan naar de Rekenhulp Wajong."

Die rekenhulp staat hier: http://www.uwv.nl/wajong/fasevragen/mijn_inkomen_tijdens_wajong/rekenhulp_wajong.aspx en werkt voor de situatie dat een Wajong-uitkering is aangevraagd na 1 januari 2010.

Ik heb een paar willekeurige bedragen ingevuld in die rekenhulp.

Als je met werken bruto 200.-/maand verdient, krijg je nog euro 892.- Wajong en heb je een totaal inkomen van bruto euro 1092.-/maand. (Alle volgende bedragen zijn ook bruto, per maand)

Werken euro 300.- -> Wajong euro 796.- -> totaal euro 1096.-
Werken euro 400.- -> Wajong euro 746.- -> totaal euro 1146.-
Werken euro 500.- -> Wajong euro 696.- -> totaal euro 1196.-
Werken euro 600.- -> Wajong euro 646.- -> totaal euro 1246.-
Werken euro 700.- -> Wajong euro 596.- -> totaal euro 1296.-
Werken euro 800.- -> Wajong euro 546.- -> totaal euro 1346.-
Werken euro 900.- -> Wajong euro 496.- -> totaal euro 1396.-
Werken euro 1000.- -> Wajong euro 356.- -> totaal euro 1446.-
Werken euro 1100.-> Wajong euro 256.- -> totaal euro 1456.-

Bij alle bedragen daarboven wordt het Wajong-deel steeds lager maar het totaal blijft euro 1456.- (minimumloon op dit moment). Dus als je met werken precies het minimumloon verdient, is het Wajong-deel 0.
Computoon