Mag een werkgever het uitbetalen van de inwerkperiode uitstellen totdat een werknemer een bepaald aantal maanden in dienst is?

Dit is niet ter sprake gebracht tijdens het solliciatie gesprek en is niet aangegeven in het contract. De 3 inwerkdagen worden uitbetaald als een werknemer 6 maanden in dienst is terwijl er mondeling is afgesproken dat het gaat om een vervanging van een zwangerschapsverlof welke niet langer duurt dan 4 maanden. Er is een 1 jarig oproepcontract getekend daarna, de inwerkdagen vallen in deze periode.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet.
Artikel 623 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat het loon wordt betaald na afloop van de periode waarop het betrekking heeft, en dan gaat het om periodes van een week tot een maand. Na afloop betekent natuurlijk niet zes maanden later (in de praktijk wordt het loon trouwens rond de 25e van de lopende maand betaald), maar kort daarna. Bij zo'n losse periode van drie dagen moet dat uiterlijk in de daaropvolgende maand worden uitbetaald.
Van deze regeling kun je in beperkte mate afwijken, maar dat moet bij schriftelijke overeenkomst (en natuurlijk niet achteraf). Dat is hier niet gebeurd, dus er moet gewoon betaald worden.