Geldt de kinderarbeidsregeling inzake kinderen die acteren in tv reclames?

Hoe zit dat met de kinderarbeidsregeling? Geldt er een minimumleeftijd of een beperking aan het aantal uren per week? Of mogen kinderen zomaar van alles?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, kinderen mogen zeker niet zomaar vanalles.

Ik heb gewerkt bij de Arbeidsinspectie.
(tegenwoordig inspectie SZW)

In Nederland en België bestaan regels voor kinderen die willen werken. Dit is in een wet geregeld zodat kinderen nooit te veel of te zwaar werk verrichten.
Als een kind jonger dan 13 jaar meewerkt aan een musical, tv-programma, modeshow of dans, moet er een ontheffing of afwijking worden aangevraagd.

Mensen die kinderen willen laten acteren moeten dus een vertrouwensontheffing aanvragen bij de Inspectie SZW,
uiterlijk 1 werkdag voor elke eerste speel-/opnamedag.

Mijn ervaring is dat de Inspectie heel goed controleert op uren, tijden etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk geldt die maar voor een reclame is dat makkelijk mee om te gaan. Je draait een dagje die reclame en dan is het klaar.

Het is veel lastiger om kinderen te laten spelen in musicals, bijv bij de musical van The sound op music hadden ze 6 clubjes kinderen die om de beurt speelden. Zo kunnen ze aan die regeling voldoen, als ze netjes toestemming vragen etc.