Waar moet ik allemaal aan denken bij het omgezet-worden van een 0-uren-contract naar vast contract?

Situatie nu :
- werk in een 4 (werken) om 2(vrij) schema, ong 150-
160 uur per maand
- vroege (8.00-15.00) of late (15.00-22.00) dienst (zomer)
9.00 - 20.00 shift in maanden nov-april
- geen koffie- of eetpauzes
- treinabonnement wordt geheel vergoed
- krijg bedrijfskleding
- vakantiegeld is in uurloon meegerekend
- pensioensparen moet ik van het uurloon doen

Waar moet ik aan denken bij het 'contract-gesprek', dat deze maand gaat plaatsvinden?

Bijv : onregelmatigheidstoeslag, reiskostenvergoeding als forenzenbelasting in zou gaan, etc.

Bij voorbaat dank voor de tips!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bijdrage in de ziektekosten verzekering.

Je schrijft "pensioensparen moet ik van het uurloon doen". Leg je nu zelf geld opzij, of wordt geld in een pensioenfonds gestort op basis van gewerkte uren? Afhankelijk daarvan zou je misschien lid kunnen worden van het bedrijfspensioenfonds ofzo?

Krijg je bij een vast contract je vakantiegeld in mei of juni uitgekeerd? Als het nu in de contracturen zit betekent dat je uurloon vermindert wordt met het vakantiegeld (misschien geldt dat ook voor pensioen, zie hierboven). Je moet even kijken wat dat voor je maandsalaris betekent.

Onregelmatigheidstoeslag en dat soort dingen noem je zelf al.

Ik weet niet of je in weekeinddes werkt, maar bij mijn vrouw was het zo dat die met een nul-uren contract daar geen toeslag voor kreeg, terwijl mensen in vaste dienst dat wel kregen.

Als ik nog wat anders verzin, voeg ik dat later wel toe. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord....ik ben zo bang, dat ik iets belangrijks vergeet te bespreken!! Ik weet nu alleen, dat ik een vast contract ga krijgen, maar verder nog helemaal niets, zelfs geen salarisbedrag of zo......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel : ik ga nu iets beter voorbereid het gesprek in!

Andere antwoorden (1)

Sowieso een verschil tussen een 0-uren contract en een vast contract is het aantal uren dat je werkt. Je uren zijn bij een 0-uren contract flexibel, als je werkgever je nodig hebt dan moet je komen werken.
Het voordeel van een vast contract is, is dat hij je voor een bepaald aantal uren moet inzetten. Je hebt dus altijd recht op die uren. Het is dus van belang om te bedenken hoeveel uren dit contract moet hebben.

Met betrekking tot vakantiegeld in het uurloon, dit komt inderdaad niet veel voor, maar het is wel mogelijk om dit zo te laten. Sommige bedrijven bieden de mogelijkheid aan om het maandelijks te laten uitkeren, ipv 1 of 2 keer per jaar. Informeer hoe het nu zit.

Vraag eventueel om een proefberekening van je salaris als je in vaste dienst komt. Dan kun je die beter vergelijken met wat je nu krijgt.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste ga ik zeker doen : een proefberekening vragen! Dank je hiervoor!