Een assessment maakt soms deel uit van de sollicitatieprocedure. Je potentiële werkgever hoopt op deze manier een beeld te krijgen van je kennis, capaciteiten, vaardigheden en karaktereigenschappen. Een assessment vindt meestal na de tweede gespreksronde plaats.
Vooral waar het gaat om hogere functies wordt veel gebruik gemaakt van een assessment.

Het ene assessment verschilt van het andere. Het hangt er per sessie vanaf wat je aanstaande werkgever belangrijk vindt.

De hoofddoelstelling van een assessment is te achterhalen of jij de geschikte kandidaat voor een bepaalde functie bent. Naast de 'harde' functie-eisen, zoals je intelligentieniveau, worden ook de zachte functie-eisen, zoals je persoonlijkheid en je communicatieve vaardigheden, getest. Bij een assessment word je geobserveerd in een nagebootste werksituatie met testen, rollenspellen, taakopdrachten en interviews.

De IQ-testen die het meest voorkomen bij een assessment, zijn de testen die je intelligentieniveau en je redeneervermogen onderzoeken. Het geven van een presentatie kan een onderdeel zijn van je assessment.

De duur van een assessment kan variëren van enkele uren tot meerdere dagen. Meestal krijg je binnen een week de uitslag van het assessment.

Assessmentfouten: zelfingenomenheid; kwaad worden; geen initiatief nemen en niet voorbereiden

Zie ook de link voor meer tips (indien gewenst)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een assessment is een beoordelingsprogramma dat sollicitanten of kandidaten moeten doorlopen om voor een bepaalde functie aangenomen te worden of om te bepalen of zij over ontwikkelbare talenten beschikken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een assessment is een test waarin een bepaald kennisniveau word getest.
Dus meer dan een iq-test.
Een assessment duurt ook een hele dag en is een test die voor verschillende niveau's kan worden gedaan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal bestaat een assessment uit een aantal gesprekken met onder andere psychologen en arbeidsdeskundigen. Daarnaast zijn er een aantal IQ en andere tests. Op basis van deze tests wordt een inschatting gemaakt of je de geschikte persoon bent voor de baan. Ze gaan er vanuit dat je de technische vereisten voor de baan bezit, nu gaat het om de puntjes op de 'i' te zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een assesment is echt niet altijd enkel om het kennisniveau te achterhalen. Vaak worden ook persoonlijkheids eigenschappen en de omgang met specifieke situaties getest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze gaan testen of je wanneer je voor ze werkt wel goed je best doet of dat je de hele tijd op dit soort sites gaat zitten.