Een vriend van mij wordt gepest op zijn werk. Zijn baas gelooft niet dat er sprake is van pesten. Wat kan mijn vriend doen? Zie uitleg.

Zijn directe collega's schuiven hem de rotklusjes toe als hij niet bij een vergadering kan zijn, waarvoor hij netjes afmeldt en, volgens zijn baas, legitieme redenen heeft. Bijna elke week worden er onjuistheden over hem gezegd, waarmee hij door andere collega's wordt geconfronteerd. Hij krijgt de schuld van dingen die mis gaan, anderen nemen hun verantwoordelijkheid in.
Mijn vriend heeft al geprobeerd te praten met de betreffende collega's, zonder succes.
Hij heeft ook gesproken met zijn leidinggevende, die niet één van de pesters is. Die man heeft mijn vriend naar een coach gestuurd. Maar die coach is er om werknemers met moeilijke situaties te leren omgaan. Daarmee houdt het pesten niet op. Ook dit heeft hij met zijn leidinggevende besproken, maar die gelooft niet dat er geen sprake is van structureel pesten. Daarom vindt die leidinggevende dat hij de collega's er niet op kan aanspreken. Er is dus geen gesprek geweest tussen hen.
Twee collega's zijn weggegaan bij deze afdeling, omdat zij ook gepest werden. Officieel is 'pesten' nooit als reden opgegeven.

Wat kan mijn vriend nu nog doen? Zijn werk op zich vindt hij leuk, dus hij wil geen andere baan zoeken. Principieel heeft hij ook zoiets van: waarom moet ik verkassen, als de anderen de oorzaak zijn.
Hij is lid van een vakbond, maar die wil hij pas inschakelen als hij er echt niet uitkomt binnen zijn werk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastige situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het pesten? Van collega's hoef je geen klusjes te accepteren, alleen van je baas, dat heb je dus zelf in de hand. Onwaarheden worden over iedereen vertelt, verantwoordelijkheden probeert iedereen af te schuiven en de baas wil helpen door een coaching op moeilijke situaties te regelen. En een baas zal zeker geen zin hebben in een ongemakkelijk gesprek met verschillende ondergeschikten over iets wat mij nogal vaag in de oren klinkt. Wat is het probleem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje levenservaring leert dat dit soort gedrag wel degelijk een probleem is. Het gaat erom dat mijn vriend in zijn eentje staat tegen een groep collega's die hem stelselmatig benadeelt. Als iedereen eens een keertje slachtoffer is van een grapje, is er nog sprake van gelijke behandeling. Maar dat is hier niet het geval.

Antwoorden (3)

Het is duidelijk dat de leidinggevende van je vriend een schijterd is. Hij ontkent het pesten, zodat hij de confrontatie met de pesters niet hoeft aan te gaan en stuurt je vriend naar een coach omdat hij het zelf kennelijk niet durft op te lossen.

De leidinggevende zal zelf ook weer een manager hebben, dus mijn eerste ingeving is om daar eens binnen te stappen om aan te geven dat er wel degelijk gepest wordt, maar dat de leidinggevende er niets aan doet. Uiteindelijk moet het stoppen, want dit is frustrerend voor je vriend maar ook voor het bedrijf. Want werknemers die werken in een prettige werksfeer presteren beter.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo had ik het nog niet bekeken. Zijn baas schiet inderdaad tekort. Hij heeft ook weer een baas en daar gaat mijn vriend nog mee praten, als hij niet eerder al een andere baan gevonden heeft. Uiteindelijk wil hij tocht niet voor een leidinggevende blijven werken die hem niet serieus neemt.
Is er geen vertrouwenspersoon of mediator op zijn werkplek? Vele bedrijven hebben dit wel juist omdat het een issue is doat veel voorkomt.
Komt hij er echt niet uit op de werkvloer , dan kan hij op een aantal organisaties terecht voor hulp;

Het Juridisch Loket informeert hem over rechtshulp bij dit soort problemen.
Voor informatie en advies bij pesten, kan hij ook terscht bij;
Inspectie SZW of de Commissie Gelijke Behandeling (CGB)
Laat hem eens kijken op deze site van de Rijksoverheid;

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezond-en-veilig-werken/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-ik-op-mijn-werk-te-maken-krijg-met-pesten.html
amc
11 jaar geleden
Zoals ik in mijn reactie op de vraag al aangeeft zie ik niet echt het pesten maar naar je verduidelijking heb zou het kunnen zijn dat het je vriend misschien niet lukt om zich in de bedrijfscultuur in te passen. Een pan klaar antwoord is niet te geven binnen de ruimte die goeie vraag toestaat. Ik heb jaren geleden het boek gelezen dat ik gelinkt heb, en daar op een prettige manier veel van opgestoken over hoe je gedrag van collega's kunt herkennen, classificeren en adequaat kunt reageren. Geef het als een kadootje aan hem. Misschien kan hij er wat mee.