Waarom zou een werkgever je op de laatste trede van een lage schaal inschalen in plaats van halverwege de volgende schaal?

Ik start binnenkort een nieuwe functie en ik word ingeschaald op de laatste trede van schaal 7. Ik snap niet precies waarom ik niet halverwege schaal 8 word ingeschaald. Daarnaast vraag ik me af wat het voor impact heeft, bijvoorbeeld belastingtechnisch. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, daarom heet het ook salaris-onderhandelingen. Als jij akkoord bent gegaan hoeft hij je nu jaarlijks niet op te hogen want je hebt de top al bereikt. Je had ook niet akkoord hoeven gaan en zeggen dat je meer waard bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft grote gevolgen voor jouw groeimogelijkheden, kun je er nog over onderhandelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat een "nieuwe functie" in zeg je. Vaak als je ergens nieuw begint, kom je weer in een soort aanloopschaal terecht, dan kunnen ze gewoon doen.
Als ik jou was, zou ik inderdaad nog trachten te onderhandelen zoals stippel al zegt. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb goed nieuws: ik heb nog geen onderhandelingsgesprek gehad. Dit is het voorstel dat ze nu hebben. Maar als ik het goed begrijp moet ik wel gaan onderhandelen. Dank voor de reacties!

Het beste antwoord

Bij een grotere organisatie is iedere functie binnen de organisatie 'gewaardeerd'. Dat wil zeggen dat, op basis van gevraagde kennis en competenties, de functie gewaardeerd is met een bepaald salarisniveau. Dit salarisniveau is gekoppeld aan een salarisschaal.

Je start binnenkort dus in een nieuwe functie die naar alle waarschijnlijkheid is gewaardeerd als een 'schaal-7 functie'. Afhankelijk van je opleiding en het aantal jaren ervaring begin je onderin of bovenin een bepaalde schaal.

Het kan dus voorkomen dat je een hoger salaris hebt dan iemand die nieuw binnenkomt en onderin schaal 8 start. Het verschil is echter, zoals hier al bij andere antwoorden is toegelicht, dat je salaris in principe niet meer groeit (muv de CAO-verhogingen). Terwijl de persoon onderin schaal 8 na een jaar of 10 hoger zal zitten dan jij (als jullie beiden niet van functie veranderen).

Het heeft verder geen belastingtechnische voor- of nadelen.

Samenvattend:
Je functie bepaalt de SCHAAL waar je in wordt geplaatst.
Je anciënniteit (opleiding+ervaring) bepaalt de TREDE binnen de schaal waarin je wordt geplaatst.

Tenminste, zo zou het moeten werken als ze zich netjes aan de regels houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het volgende doen gedurende mijn onderhandelingsgesprek: Allereerst vragen naar de motivatie voor inschaling in deze schaal op deze trede. Als tweede vragen of ik een schaal hoger op dezelfde trede kan ingeschaald worden mbt doorgroeimogelijkheden. Als ze dit niet willen/kunnen, vragen of ze in mijn contract op willen nemen dat ik bij doorgroei (van meewerkend leidinggevende naar volledig leidinggevende) recht heb op een nieuwe inschaling. Heel erg bedankt voor de goede antwoorden. Ik laat nog even weten wat er donderdag uit is gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat lijkt me inderdaad goed. dat je ook laat zien dat je jezelf wil bewijzen en dan dus recht hebt op een stapje omhoog. je moet deze afspraken zeker schriftelijk laten vastleggen, maar het hoeft niet per sé in je arbeidsovereenkomst. ook zou je (als ze echt niet willen wijken) kunnen kijken naar andere mogelijkheden waarin ze je kunnen tegemoetkomen zoals onkostenvergoeding, extra scholing, extra verlofmogelijkheden enz. bij grotere organisaties (ik maak uit je reactie op dat je in een team komt te werken) is inschaling nodig om scheve verhoudingen te voorkomen. ze willen niet dat iemand die hetzelfde werk doet in een hogere schaal terecht komt, want als de anderen in het team daarvan horen dan kunnen ze er een zaak van maken en állemaal naar de hogere schaal verhuizen. ik ken het voorbeeld van een administrateur bij een grote overkoepelde stichting in de zorgsector die zichzelf een schaal hoger onderhandelde. het gevolg was toen een van zijn collega's het hoorde dat alle 14 mensen met dezelfde functie een schaal omhoog moesten. om dat te voorkomen zijn werkgevers vaak erg strikt bij plaatsing in de functieschaal conform de functiewaardering.

Andere antwoorden (3)

Impact geen. Ze willen je gewoon niet een schaal hoger zetten. Waarschijnlijk laten ze dat volgend jaar bij je beoordelingsgesprek afhangen van je functioneren. Misschien bij goed functioneren naar schaal 8
13 jaar geleden
De laatste trede van schaal 7 betekend dat je gelijk geen jaarlijkse salarisverhogingen meer krijgt.
Zou hij je halverwege schaal 8 zetten (wat nu ongeveer hetzelfde salaris op zou leveren) zou je tot je aan het eind van schaal 8 zit, ieder jaar een salarisverhoging krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt
Vraag naar het functiegebouw (een overzicht van functies en schaalindelingen) want daarin moet je kunnen nakijken of jouw functie overeenkomt met de schaalindeling en wat je verdere mogelijkheden zijn om door te groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het functiegebouw (gaat om de sector kinderopvang) staat deze functie niet. Ik ga als het ware een nieuw soort functie uitvoeren. Het word omschreven als meewerkend leidinggevende. Ik heb eindverantwoordelijkheid, maar er staat wel een clustermanager boven mij. In de Cao staat dat een leidinggevende in schaal 9 ingeschaald moet worden en een assistent manager in schaal 7. Ik volgens mij dus ergens halverwege schaal 8 ingeschaald moeten worden?