wat is het verschil tussen een boekhouder en een assitent accountant en een bedrijfsadministrateur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (2)

Een boekhouder is iemand die over het algemeen boekingsstukken invoert in het boekhoudsysteem dus facturen, bankstukken enz. Een assistent accountant is meestal in opleiding om accountant te worden. Een bedrijfsadministrateur is verantwoordelijk voor de administratie dus net als een boekhouder maar geeft meestal ook een management informatie.
11 jaar geleden
Begrippen op dit vlak worden wel eens door elkaar gebruikt maar toch een poging.

Een boekhouder verzorgt de financiële administratie (de boekhouding) binnen een bedrijf. Bij een groot bedrijf kun je nog aparte medewerkers hebben voor bijv. grootboek-, debiteuren- en crediteurenadministratie. Medewerkers op een boekhouding worden ook wel financieel-administratieve medewerkers.

Bedrijfsadministrateur is min of meer een synoniem voor een boekhouder die dat allemaal doet: financiële gegevens vastleggen, debiteuren- en crediteurenadministratie bijhouden, maandafsluiting, aangifte omzetbelasting, jaarwerk voorbereiden voor de accountant, het management informeren over balans en resultaat en de analyse daarvan.

Een assistent-accountant werkt op een accountantskantoor. Die functie kan van alles omvatten. Kleine ondernemers brengen hun ordners met administratieve bescheiden (dagafschriften, ordners met in- en uitgaande facturen enz.) naar zo'n kantoor en een assistent-accountant zorgt er dan voor dat dit allemaal wordt vastgelegd en geanalyseerd.
Eigenlijk hetzelfde als wordt op een administratiekantoor gebeurt. Zijn 'baas' controleert de jaarrekening. In dat geval doet de assistent-accountant zuiver boekhoudkundig werk.

Een assistent-accountant kan ook werken bij een groot accountantskantoor. Hij gaat dan mee naar (grote) bedrijven die een verplichte accountantscontrole op de jaarrekening hebben. Een controleleider brengt dan een aantal assistenten mee, van verschillend niveau, die allemaal een deeltaak krijgen in het controleproces. Eentje moet bijv. de intercompanyverhoudingen controleren. Een beginneling krijgt veel kopieerwerk en bijv. de controle van de bankafschriften (ofwel: is eindsaldo van 31/12 gelijk aan beginsaldo van 01/01 van het daaropvolgende jaar en staan die saldi ook correct in het grootboek.) De teamleider (die al een flink aantal jaren accountantservaring heeft) coördineert het werk. Uiteindelijk zet dé accountant (bijv. één van de partners van het kantoor) zijn handtekening onder de jaarrekening waarop accountantscontrole heeft plaatsgevonden.
Computoon