Ik heb geen diploma, ben 18 jaar en mag ook niet terug naar school van mijn ouders. Wat moet ik nou doen? Ik kom nooit aan een baan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je bent 18, dus je bent voor de wet volwassen en mag zelf weten of je naar school gaat of niet. Je ouders kunnen hooguit besluiten dat ze niet willen meebetalen aan je opleiding, maar ze kunnen je niet verbieden een opleiding te volgen. Als je ouders je niet kunnen of willen steunen financieel, zul je bij je opleiding moeten werken of lenen. Je zou een duale opleiding kunnen kiezen (waarbij je werken en leren combineert en een salaris ontvangt) of in deeltijd of via afstandsonderwijs kunnen studeren, zodat je daarnaast kunt werken. Je kunt ook eerst één of twee jaar zoveel mogelijk fulltime werken om geld te sparen voor een opleiding, en mogelijk heb je recht op studiefinanciering als je je inschrijft voor een voltijdsopleiding.

Ga eens naar het Werkplein in je woonplaats en vraag daar om advies. Als je niet naar school gaat zul je werk moeten vinden, en hoewel een opleiding je kansen op werk enorm vergroot, is er ook genoeg ongeschoold werk, dus helemaal kansloos is het niet. Ik raad je aan om ervoor te zorgen dat je in elk geval niet fulltime thuis komt te zitten, want het is erg lastig om weer in het ritme van school of werk te komen als je er eenmaal uit bent. Ik neem aan dat je ouders het ook niet zullen aanmoedigen als je 'niets' doet. Schrijf je in bij uitzendbureaus, en je kunt eventueel advies vragen bij opleidingsinstituten over je mogelijkheden om een opleiding te starten.

Je zult wel eerst moeten weten wat je wilt, dus wat voor opleiding je wilt doen en waar je dat kunt doen. Probeer daar eerst eens achter te komen, zodat je een stappenplan kunt maken om uit te komen bij het doel dat je voor jezelf stelt. Als je daar nu echt niet uit komt en je ouders kunnen of willen je daar niet bij helpen, vraag dan eens bij het maatschappelijk werk in je woonplaats (hun hulp is gratis) of ze je kunnen helpen bij het maken van zo'n stappenplan, zodat je voor jezelf helder krijgt wat je precies wilt en welke acties je moet ondernemen of wat je moet regelen om uiteindelijk uit te komen waar je uit wilt komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat je nooit aan een baan komt is niet waar. Je verkleint je kansen alleen aanzienlijk. Wat je het beste kunt doen is laag beginnen in een bedrijf met groeicapaciteit. Volg interne cursussen en opleidingen en werk jezelf omhoog. Er zijn gevallen bekend waarbij de directie in de postkamer is begonnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat ging 30 jaar geleden toch een stuk beter dan nu. toen had je nog mensen die jaren bij hetzelfde bedrijf werkten. nu worden er geen vaste contracten meer gegeven en lig je er na een paar jaar uit.
Je kunt altijd een cursus via bijvoorbeeld NTI volgen en zo toch een diploma halen. Dat is over het algemeen goed te combineren met werk. Het vereist wel veel discipline om zelf te studeren.

Toch even de vraag waarom je niet naar school mag van je ouders? Je kansen op de arbeidsmarkt zijn al niet al te groot door de crisis en als je ook nog eens geen diploma's hebt, dan krijg je alleen ongeschoolde arbeid te doen. Met respect voor de mensen die dit werk doen, maar het is gewoon slecht betaald rot-werk. Letterlijk lopende band werk.

Probeer toch op een of andere manier een voltijd opleiding te doen. Nu kan het nog. Je krijgt studiefinanciering en alles.

Ik wil je niet tegen je ouders opzetten, maar je bent 18 en dus meerderjarig. Jij mag dus zelf beslissen of je naar school wilt gaan of wilt gaan werken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees net dat je in het verleden wat moeite hebt gehad op school; dat je motivatie en inzet en dus ook prestaties niet optimaal waren.

Ik wil je als tip geven: zoek de opleiding die bij je past. Wat vind je leuk en waar wil je je brood mee gaan verdienen. Grijp niet te hoog door bijvoorbeeld meteen HBO te willen doen. Je kunt ook een MBO-2 opleiding doen. Gaan werken en tijdens het werken verder leren tot MBO-3, MBO-4 enz.

Leren is niet makkelijk. Maar als je iets wilt, dan kun je dat ook. Maar voel je prettig bij wat je doet en doe niet iets omdat anderen dat willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet handig, maar leer van je fouten. Zoek iets wat echt bij je past en ga ervoor. Iedereen heeft recht op een tweede.
Je ouders toch zien te overtuigen, laat merken dat je er absoluut anders in staat dan vroeger en vraag om een tweede kans.