Hoe waardevol is een Nemas Diploma Logistiek Management op HBO niveau via Ogive Opleidingen en Trainingen?

Hiervoor heb ik via een normale opleiding mijn MBO4 diploma gehaald

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (2)

De vraag zou ik in het algemeen willen beantwoorden: waardevol.

Ter toelichting:
Examens die worden vastgesteld/afgenomen door een onafhankelijke instantie (zoals de NEMAS-examens voor de managementwereld) hebben een hogere waarde dan een examen dat schoolafhankelijk is. NEMAS heeft een standaardpakket aan managementexamens op basis-, middelbaar en hoger beroepsniveau. De bedrijven waar de afgestudeerden komen te werken, weten 'wat het diploma waard is'.

Zo heb je voor de 'administratieve wereld' de Nederlandse Associatie voor Praktijkexamen, met landelijke examens en diploma's op allerlei niveaus. En de bekende NIMA voor de marketingexamens.

Voor schoolexamens bestaan wel eisen/richtlijnen maar het is zeker niet gegarandeerd dat het examen op de ROC in A dezelfde moeilijkheidsgraad/diepgang heeft als het examen op het ROC in B. Dat maakt de waarde van het diploma niet eenvoudig te vergelijken. En bij een opleiding als de Havo heb je wel centrale schriftelijke examens en richtlijnen voor de 'schoolonderzoeken' (zo heette dat althans vroeger) maar als die schoolonderzoeken van lager niveau niveau zijn dan het centrale dan heeft het diploma dat de leerling uiteindelijk krijgt niet steeds dezelfde waarde.

Bij een onafhankelijk examinerende instantie zijn de eisen voor alle leerlingen gelijk en het examen ook. Ze zijn niet school/docentafhankelijk. Ik zou het toejuichen dat er meer centraal werd geëxamineerd door onafhankelijke instanties.
Computoon
11 jaar geleden
Zoals eerder gesteld waardevol. ik heb zelf via Scheidegger Middle Management gedaan, maar tevens gelijk er na via Nemas ook examen gedaan omdat deze landelijk meer erkend wordt.