Hoe slecht moet het gaan met een bedrijf om mensen te ontslaan om economische redenen?

Er wordt voor mij een ontslagvergunning aangevraagd met economische verslechtering als reden. In de jaarstukken meegestuurd met de aanvraag staat echter dat er gewoon winst gemaakt is vorig jaar. Welliswaar niet zoveel als de jaren ervoor maar in de bouwbranche is het een goed teken als er iig winst gemaakt wordt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Soorten bedrijfseconomische redenen (volgens UWV) "de slechte financiële situatie van het bedrijf; structurele werk- of omzetvermindering binnen het bedrijf; bedrijfsorganisatorische redenen; beëindiging van (een deel van) de bedrijfsactiviteiten; technologische veranderingen, zoals automatisering; een bedrijfsverhuizing." Stel dat enkele grote klanten chronisch slecht betalen. Dan kan ook een bedrijf met een goede winst naar de filistijnen gaan, ondanks de mooie winst. In zo'n geval kan er blijvende betalingsonmacht ontstaan. Als er meer mensen om economische redenen worden ontslagen, moet wel het afspiegelingsbeginsel worden toegepast. "Dit houdt in dat de leeftijdsopbouw in een bedrijfsvestiging voor en na de ontslagen zo veel mogelijk gelijk zijn. U kunt dus niet de jongste werknemers die het kortst in dienst zijn, als eerste ontslaan."

Bronnen:
http://www.uwv.nl/Werkgevers/ik_wil_mijn_m...

Het hoeft niet direct slecht te gaan, alleen de vooruitzichten voor het bedrijf zullen niet rooskleurig zijn wanneer er niet gesaneerd wordt. Momenteel ligt de hele bouw op z'n gat, de vooruitzichten voor de komende 2 jaar zijn zeer somber. Om bedrijven te laten overleven zullen vaak vooraf al pijnlijke maatregelen genomen moeten worden. Vaak gaat dit samen met een (tijdelijke) krimp van het personeelsbestand. Toegevoegd na 1 minuut: Helaas ben ik ook slachtoffer van deze zelfde crisis. En in de bou zullen we ook echt niet de laatsten zijn. Aandtal failisementen ligt 27% hoger dan dan hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100