Hoe slecht moet het gaan met een bedrijf om mensen te ontslaan om economische redenen?

Er wordt voor mij een ontslagvergunning aangevraagd met economische verslechtering als reden. In de jaarstukken meegestuurd met de aanvraag staat echter dat er gewoon winst gemaakt is vorig jaar. Welliswaar niet zoveel als de jaren ervoor maar in de bouwbranche is het een goed teken als er iig winst gemaakt wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Soorten bedrijfseconomische redenen (volgens UWV)

"de slechte financiële situatie van het bedrijf;
structurele werk- of omzetvermindering binnen het bedrijf;
bedrijfsorganisatorische redenen;
beëindiging van (een deel van) de bedrijfsactiviteiten;
technologische veranderingen, zoals automatisering;
een bedrijfsverhuizing."

Stel dat enkele grote klanten chronisch slecht betalen. Dan kan ook een bedrijf met een goede winst naar de filistijnen gaan, ondanks de mooie winst. In zo'n geval kan er blijvende betalingsonmacht ontstaan.

Als er meer mensen om economische redenen worden ontslagen, moet wel het afspiegelingsbeginsel worden toegepast. "Dit houdt in dat de leeftijdsopbouw in een bedrijfsvestiging voor en na de ontslagen zo veel mogelijk gelijk zijn. U kunt dus niet de jongste werknemers die het kortst in dienst zijn, als eerste ontslaan."
Computoon
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Die laatste opmerking gaat niet altijd op ligt vaak aan de soorten werkzaamheden die een bedrijf heeft en welke vaardigheden daarvoor benodigd zijn.
ronron1212
11 jaar geleden
Als er slecht betaald wordt door de klanten dan wordt er wel winst gemaakt maar het geld wordt niet ontvangen dan is de mogelijkheid daar dat het bedrijf niet meer kan betalen pat1984v.
Computoon
11 jaar geleden
Geld tegoed van debiteuren is een vordering en die plaatsen we inderdaad aan de debetkant van de balans. Maar als debiteuren slecht betalen (= niet, niet op tijd, niet volledig), loopt de liquiditeit van het bedrijf gevaar en op het moment dat je mede als gevolg daarvan ook leveranciers en anderen niet meer tijdig kunt betalen worden ze steeds onvriendelijker tot op een kwade dag het faillissement wordt aangevraagd. Heb bij 'verkoopmensen' wel eens meegemaakt dat dit inzicht niet aanwezig is. Een klant aan wie ze veel verkopen, noemen ze 'een goede klant'. Vanuit hun perspectief is dat ook zo. Maar wanneer tijdige betaling vervolgens achterwege blijft (of wanneer het geld pas binnenkomt met incassoprocedures) is die klant voor het bedrijf feitelijk een kostenpost. Een 'leuke' opmerking, die ik wel eens van een 'slechte betaler' heb gehoord: 'Wij betalen, als onze klant aan ons heeft betaald'. Een 'aardige' poging om van jouw probleem het probleem van iemand anders te maken.

Andere antwoorden (1)

Het hoeft niet direct slecht te gaan, alleen de vooruitzichten voor het bedrijf zullen niet rooskleurig zijn wanneer er niet gesaneerd wordt.
Momenteel ligt de hele bouw op z'n gat, de vooruitzichten voor de komende 2 jaar zijn zeer somber.
Om bedrijven te laten overleven zullen vaak vooraf al pijnlijke maatregelen genomen moeten worden.
Vaak gaat dit samen met een (tijdelijke) krimp van het personeelsbestand.

Toegevoegd na 1 minuut:
Helaas ben ik ook slachtoffer van deze zelfde crisis.
En in de bou zullen we ook echt niet de laatsten zijn.
Aandtal failisementen ligt 27% hoger dan dan hetzelfde kwartaal vorig jaar.