Is ziektewet voor mij een goede optie of zijn er andere opties?

Ik zit in de WW. Over 2 wkn loopt mijn uitkering af. Ik heb ontzettend veel gesolliciteerd maar nergens aangenomen. Dit komt omdat ik een aantal beperkingen heb en in deze tijd dus geen werkgever mij aanneemt. Ik ben chronisch vermoeid en heb verschoven ruggenwervels. Ik zoek een baan in de welzijns sector (heel breed) maar heb dus wat kleine beperkingen (bukken en tillen is erg lastig, verzorgende taken, werken met agressie, een aantal diensten na elkaar draaien is ook moeilijk, werken via uitz.bureau is ook niet haalbaar.) Nu heeft het UWV aangeraden om de ziektewet in te gaan. Dit is niet mijn doel want ik ben daar niet ziek genoeg voor, maar blijkbaar ook niet gezond genoeg om een baan te krijgen. Werken is wel haalbaar, maar een nieuwe baan vinden blijkbaar niet.
Ik ben bang dat als ik in de ziektewet zou gaan, ik mezelf in de vingers zou snijden. ik denk dat een baan vinden vanuit de ZW nog moeilijker is. Moet ik bijv bij een sollicitatie melden dat ik in de ZW ben?
Ook heb ik geen goede ervaringen met ARBO artsen en het UWV. Zij nemen een situatie zoals de mijne niet altijd even serieus en ik ben bang dat het me veel strijd en frustratie oplevert en veel energie gaat kosten om me te blijven verantwoorden aan zo'n arts. Ik vraag mij dus af of de ZW ingaan enige meerwaarde heeft voor mij, als alleen het feit dat ik nog enig inkomen heb.
Het UWV kan mij geen antwoorden geven omdat ik eerst daadwerkelijk in de ZW moet zitten om mijn situatie in te schatten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je zelf al vindt dat je niet ziek genoeg bent voor de ziektewet, zal de verzekeringsarts van de ziektewet dat waarschijnlijk ook vinden. Dan word je weer beter gemeld, en dat kan zelfs met terugwerkende kracht gebeuren. Dat verandert dus niets aan het feit dat je WW bijna afloopt.

Ook als jij, of de arts van de ZW, zou vinden dat je wél ziek genoeg bent voor de ziektewet, is er nog de vraag wanneer je ziekte is begonnen. Als je namelijk al ziek was vóórdat je in de WW kwam, zal een ziekmelding nu niet worden geaccepteerd. Waarom zou je je immers ziekmelden in de WW als je toen je nog werkte, dit met dezelfde beperkingen gewoon kon? Als je klachten recenter zijn, kan het anders liggen.

Ik denk dat je het goed ziet dat ZW hier niet passend is, hoewel ik dat natuurlijk zo van een afstand nog moeilijker kan beoordelen dan jijzelf. Het feit dat je "in deze tijd" moeilijk iets kunt vinden, is natuurlijk geen reden om je maar ziek te melden: ziektewet of een arbeidsongeschiktheidsregeling is geen vangnet in tijden van veel werkeloosheid. Bij het beoordelen van arbeids(on)geschiktheid gaat het om de vraag of je kúnt werken, niet hoeveel kans je maakt om aangenomen te worden. En natuurlijk is het allemaal extra lastig als je bepaalde beperkingen hebt, maar daar is nu eenmaal de ziektewet niet voor. Natuurlijk: als je daadwerkelijk niet in staat bent om te werken, moet je je - ook vanuit de WW - gewoon ziek kunnen melden. Maar als je zelf al aangeeft wel te kúnnen werken, dan is een ziekmelding niet de juiste weg.

Heb je recht op Bijstand na afloop van je WW-periode? Dan kan de sociale dienst je eventueel verder helpen. Hoewel ook daar het geld voor reïntegratie over het algemeen ontbreekt. Ook trouwens als je bijvoorbeeld een verdienende partner zou hebben en daardoor niet in aanmerking komt voor Bijstand, is het mogelijk om begeleiding te krijgen vanuit de gemeente. Wat het UWV nu nog zou kúnnen doen, is je aanmelden bij een reïntegratiebedrijf. Dat kan vanuit de WW evengoed als vanuit een andere uitkering, en men moet dan ook rekening houden met jouw beperkingen. De vraag is alleen of ze hiertoe bereid zijn, zeker gezien het feit dat je WW al bijna afloopt. Je zou straks de gemeente kunnen vragen naar hun mogelijkheden. Het is vooral heel zinnig om een goed beeld te hebben van je eigen mogelijkheden en beperkingen, dus als je daar hulp bij kunt krijgen, ben je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je je wensen wat bijstellen, met een beperking kom je inderdaad niet makkelijk aan het werk, wat ik heb gedaan, is bij het UWV een aanvraag ingediend voor de sw ( sociale werkvoorziening), ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want hier kan ik naar eigen vermogen, tempo, kunnen, werken. Er zijn bij ons veel mensen met soort gelijke klachten als jij hebt, dus moet jij ook kans maken.
Je verdiend dan het minimum loon, wat zeker meer is als de bijstand en je bent aan het werk, dus dat helpt bij verdere sollicitaties ook. Ook wordt je geholpen, verder te komen met het vinden naar gepast werk, dus als je wilt werken, pak die kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als blijkt dat er in de welzijnssector voor jou weinig te halen valt, zul je het zoekgebied moeten vergroten en ook open moet staan voor sectoren die jou meer te bieden hebben. Ook de sociale werkplaats, wat mijn voorganger al schreef, zou een goede mogelijkheid kunnen zijn. Is niks om je voor te schamen en daar kun je groeien op je eigen tempo.