In Nederland hebben we de MIVD of AIVD. resp. Militaire / Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst.
Door te solliciteren kun je daar aan het werk komen.
Verdiep je eigen maar in de functie van dergelijke ondernemingen. Want wat je op televisie ziet is sowieso niet waar. Daar zie je de versie HUMINT, de stoerste versie van HUMINT wordt uitgevoerd door het Korps Commando Troepen. Een andere versie van HUMINT vanuit een inlichtingen dienst is het werven van mensen uit een oppositie leger. James Bond, Jason Borne en Mission Impossible bestaan niet.
Om te werken bij een buitenlandse inlichtingendienst moet je daar sowieso wonen, de identiteit van het land hebben, en taalkundig supergoed zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Solliciteren?, misschien. Wél heb je daar bepaalde kwalificaties voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de meeste functies zal je gewoon moeten solliciteren, bijvoorbeeld via de onderstaande links.

https://www.cia.gov/careers/opportunities/index.html
https://www.sis.gov.uk/careers/apply.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van je het feit of je Nederlands Staatsburger bent, zou ik denken dat je bij de Nederlandse Geheime Dienst zou willen werken. Als dat het geval is, dan kun je gewoon solliciteren, afhankelijk van je kwalificaties en van de vacatures zou je daar aan de slag kunnen gaan.

Of je kansen maakt bij MI6 of zelfs CIA, "I doubt it"...!
Maar je kunt altijd proberen en een open sollicitatiebrief sturen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak moet je zelf soliciteren, maar ook vaak word je als je bijv bij defensie werkt en goed werk leverd soms gevraagd of je het wil.