Waarom gebruiken leidinggevenden graag complexe woorden?

Zoals: Anciënniteitsbeloning...Ik kreeg net per post een verslag van mijn beoordelingsgesprek.. en moest dit eerst opzoeken;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Werknemer wordt ziek van managementjargon......

Werknemers zijn doodziek van ‘heldere visies’, vallen in slaap bij ‘denkrondjes’ en voelen zich lamgeslagen door ‘helikopterviews’. Ze staan niet op één lijn, denken niet ‘outside the box’ en lopen al helemaal niet harder om hun neuzen in dezelfde richting te laten wijzen.

Kortom: meer dan de helft van de werknemers heeft helemaal genoeg van managementjargon. Maar dat is niet alles. Uit recent Brits onderzoek van Investors in People blijkt dat dit jargon bovendien leidt tot grote kloven tussen manager en medewerker.......

Zo zie je maar dit allemaal toe kan leiden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is nu een typisch voorbeeld van een analytisch gedefinieerde interpretatie;-)

Jouw leidinggevende doet dit echt niet omdat het zo eenvoudig is. Dit gebeurd in de loop der jaren. Men wilt ergens bij horen, of een bepaalde status aanmeten. En ik zou de laatste leidinggevende zijn die zegt dat je de taal zo ingewikkeld mogelijk moet maken. Het is volstrekt onmogelijk om je een status toe te meten door het gebruik van een bepaalde woordkeuze...

Evengoed zijn er woorden die uitleggen, waar je normaal een hele zin voor nodig hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: dat is evident.
(hoe is het trouwens met het (niet)roken????)
Het is een onderdeel voor het verkrijgen van status.
Het is het zich zelf boven de ander willen verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In bepaalde werkomgevingen gebeurt dat bv in de ambtelijke cultuur kunnen ze er wat van. Gelukkig werk ik nu in een omgeving waar je duidelijke taal spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat anciënniteitsbeloning nog altijd korter is dan "de eventuele bonus die je ontvangt na een x aantal jaren in dienst te zijn geweest". En bovendien met een beetje nadenken en contextgevoeligheid redelijk voor zichzelf zou kunnen spreken.

Er zijn woorden die een hele uitgebreide betekenis hebben. Die woorden zijn ontstaan omdat het makkelijker is om een concept in een woord te omschrijven, dan het is om het hele concept te moeten omschrijven telkens als je het erover hebt. En naamrate je nauwkeuriger je woorden moet kiezen, verklein je het risico dat je een nuancerend woordje verkeerd uitkiest en de bedoelde betekenis mist, en dit alles door dat hele concept in één woord te prakken wanneer mogelijk.

Naarmate je beter op je woorden moet gaan letten, krijg je dit al gauw. En leidinggevenden zitten nu eenmaal vaak in de positie dat ze goed op hun woorden moeten letten.