Wat staatver tegenover als je werk/stagebedrijf je studiekosten betaald?

ben je bijv veplicht om daar 5 jaar te werken, en kan je zoiets zelf voorstellen aan je stagebedrijf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wat "er tegen over staat" hangt af van de afspraken of contracten die je gemaakt of getekend heb. En dat verschilt ook per bedrijf.

Je kunt altijd dit soort dingen bespreken met een bedrijf, en als je goeie afspraken maakt met het bedrijf is er een kans dat het bedrijf accord zal gaan.
Meestal moet er duidelijke voordelen zijn voor het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is dat in de CAO geregeld. Doorgaans is de regel dat een medewerker de studiekosten deels moet terugbetalen als hij eerder dan (5 of 3 jaar) uit vrije wil het bedrijf verlaat. Je bent dus niet verplicht te blijven werken bij dat bedrijf, maar je moet eventueel wel een deel terugbetalen. Hoe langer je blijft, hoe kleiner dat terugbetalingsdeel is. Verder is het zo dat een eventuele nieuwe werkgever ook wel dat stukje terugbetaling voor zijn rekening wil nemen.
In de CAO is ook geregeld welk soort studies wel, deels of niet betaald worden. Dit is echter wel een onderwerp waar ruimte voor interpretatie is en waar enig vooronderzoek (bij vergelijkbare bedrijven) lonend kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel, wat er in je contract staat daar moet je je aan houden.
Staat er dat hun betalen en verder niets, kan je ten alle tijden opstappen