Wat betekent precies: 'Acquisitie niet gewenst' en hoe kan ik (als werkgever) het beste op reageren als men zich daar niet aan houdt?

12 jaar geleden
25.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is daar zo vreemd aan?

Het beste antwoord

In veel personeelsadvertenties staat vaak de toevoeging 'Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.'
Dat betekent dat de plaatser van de advertentie er geen prijs op stelt dat andere bedrijven op basis van die advertentie ongevraagd hun diensten aanbieden.

In personeelsadvertenties wordt met deze zin meestal bedoeld dat werving-en-selectiebureaus en headhunters niet hoeven aan te kloppen met het aanbod om een geschikte kandidaat voor de vacature te zoeken. In bredere zin wil een bedrijf er ook weleens mee aangeven dat het niet benaderd wil worden als potentiële klant of opdrachtgever.

De betekenis van acquisitie is overigens 'het aanwerven'; het komt van het Latijnse acquirere ('verkrijgen, verwerven').

Als je in een advertentie hebt medegedeeld dat acquisitie niet op prijs word gesteld heb je het recht om het aanbod afkomstig van selectiebureaus e.d. te negeren. Bovendien kun je daarmee voorkomen dat er selectiebureaus e.d. onder valse voorwendselen toch een kandidaat naar voren schuiven en later gaan factureren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat er geen arbeidsbemiddelingsbureaus hoeven te reageren, als werkgever kun je aangeven daar geen belangstelling voor te hebben, je kunt ook gewoon niet reageren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Acquisitie niet gewenst' staat meestal onder personeelsadvertenties. Het betekent dat een werkgever het niet op prijs stelt om benaderd te worden door uitzendbureaus en (vooral) door andere media (zoals kranten en tijdschriften, acquisitiebureaus voor online-adverteren e.d.).

Als bureaus zich niet aan het verzoek houden, kun je daar niets tegen doen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Als je deze tekst hebt opgenomen in je vacaturetekst dan kun je de uzb / w&s bureaus weigeren te woord te staan. Ik vind het brutaal en onbeschoft als men jouw tekst negeert en toch probeert hun product bij jou aan de man te brengen. Je kunt de telefoon ophangen als men je belt, weigeren aan de deur en post retour zenden. Wellicht dat het dan duidelijk wordt.. Succes!