Kan een werkgever je verplichten om te werken en dan tijd voor tijd te geven wat je vervolgens aan het eind van het jaar weer moet in leveren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Je werkgever kan je niet verplichten om (over)werk te verrichten, en dan daarvoor geen beloning te geven.

Wat jij stelt is dat je eerst tijd voor tijd krijgt, en dat later moet inleveren. Dat inleveren is iets dat hij niet kan maken, hij zal je de gelegenheid moeten geven om het ook te kunnen gebruiken.
itsme
14 jaar geleden
Kan een werkgever je verplichten om te werken. Antw: JA

En over de Tijd voor Tijd:

Dit bouw je zelf op, dit zijn de uren buiten jouw dienstverband. Bijv: je hebt een dienstverband van 36 uur, maar werkt 40 uur per week. Dus bouw je elke week 4 uur aan TVT op.
Bij de meeste werkgevers is de regel dat dit opgenomen moet worden voor het eind van het jaar.

Inleveren zou ik niet doen, tenslotte heb je er zelf voor gewerkt. Neem aan dat je dan vrije dagen moet opnemen.
Tip: (ikzelf bouw ook TVT op) Elke vrije dag die ik opneem boek ik onder TVT.
1. de tvt is dan echt op aan het eind van het jaar! (zwaar in de min.
2. Wat ik in de min sta, wordt verrekend met het verlof.
3. rest verlof gaat mee naar het nieuwe jaar (tot de max van 1x het verlofrecht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk is het heel eenvoudig, met de werkgever heb je ooit afspraken gemaakt: voor een beloning (meestal per maand uitbetaald) spreek je af dat je arbeid zult verrichten. Heel soms gaat dat op basis van resultaat, meestal is de afspraak simpel dat je die arbeid voor een x aantal uur gemiddeld per week gaat verrichten. Dat werkt meestal goed, maar soms is er te weinig werk. Je baas betaalt je dan gewoon het afgesproken salaris door (daar hoor je overigens bijna niemand over klagen). Soms is er teveel werk. Je baas kan je dan verzoeken over te werken, waarmee je kunt instemmen. De beloning die daar tegenover staat spreek je in principe ook af. Meestal is dat geregeld in je arbeidscontract, danwel bedrijfsreglement, danwel CAO. De beloning voor overwerk kan dus verschillend zijn van geval tot geval. Tijd voor tijd is een van de wijzen van belonen. Ook de periode waarin je die tijd kunt opnemen is onderhandelbaar. Zolang die periode redelijk is te noemen, kan je daar weinig bezwaar tegen maken. Dus je toetsing moet zijn: heb ik voldoende gelegenheid gehad om de overgewerkte tijd in vrije tijd om te zetten? Zo ja: niet zeuren en opnemen die tijd. Zo niet: lees de afspraken nog eens na, en trek je conclusies.
OVerigens is er nog een arbeidstijdenwet waarin staat dat je niet eindeloos mag overwerken...