draagt een officier van de marechaussee een wapen en handboeien enz?

Mijn vraag luid of een officier van de marechaussee een wapen, handboeien en peperspray bij zich draagt? als hij gewoon aan het vergaderen is en als zijn dingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Om bewapening te mogen te dragen moet een Marechaussee gecertificeerd zijn. Dit houdt in dat hij één keer per jaar met succes de schriftelijke geweldstoets en de azv ( aanhoudings- en zelfverdedingingstoets) moet afleggen en twee keer per jaar moet slagen voor de schiettoets. Als hij gecertificeerd is mag hij dus met de aan hem uitgereikte wapens rondlopen. Vervolgens is aan hem de keus of hij deze wapens ook draagt tijdens vergaderingen en dergelijke. Tijdens vergaderingen is het niet noodzakelijk dat je gewapend bent, dus de kans is aanwezig dat de Marechaussee, ook al is hij gecertificeerd, zijn wapens in de kluis laat liggen tijdens zulke momenten. Hij mag ze echter wel dragen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord hier kan ik wat mee!

Andere antwoorden (1)

Neen, deze uitrustingsstukken worden alleen "tijdens veldwerk" gebruikt.
Gezien een officier veelal bureau werk heeft is het dragen van een dienstwapen niet toepasselijk.

Daarnaast moet de betrokken functionaris zijn basisvaardigheden ( minimale eis, bassisschutter ) jaarlijks onderhouden.
Behaalt hij deze niet, mag hij geen dienstwapen dragen.
Al wordt hier vaak de hand mee gelicht.