Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Ik heb even snel op google gekeken en vond een prent uit het jaar 1807 of 1809 met daarop een joodse schoenenpoetser...
klik maar op de link...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bestaat nog steeds, je ziet ze soms op grote stations nog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker... Mijn vader vertelde dat er vroeger in de haven of in de drukke straten vaak kinderen zaten met poetskistjes.

Mijns wetens waren er vroeger meerdere schoenenpoetsers, volgens mij was het de wat armere tak van de bevolking die op die manier hun brood verdiende. Ook kreupelen of andere gehandicapten deden dit soort baantjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader vertelde dat toen hij nog jong was er in Den Haag bij het spoor een gehandicapte jonge man zat, die je schoenen poetste.
Hij vond het eigenlijk genant om die man te vragen dat te doen, ondanks de redelijke vergoeding die er tegenover stond.
Uiteindelijk deed hij het toch en zei werden vrienden, en dat zijn ze de rest van hun leven gebleven totdat de schoenenpoetser in 1960 overleed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die hebben bestaan,en zelfs ook scharen slijpers,die langs de deur kwamen om scharen en messen te slijpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding