ik heb werk van ongeveer 5uur in de week, omdat ik mijn kind nergens kan achterlaten zelfs niet bij een kinderdagverblijf.wordt dit aangevuld bij uwv?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je zult daarmee naar de gemeente moeten voor bijstand.
Die zullen onderzoeken of je je kind echt nergens kunt onderbrengen, eventueel daarbij helpen, en je inkomen aanvullen tot bijstandsniveau.
Als je een partner hebt met inkomen, doet de gemeente niets. Als je voorheen een baan met meer uren had en zelf minder bent gaan werken, dus geen ontslag hebt gekregen, is er geen recht op ww. Hoe sneu ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het UWV voert twee typen uitkeringen uit: arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (incl. ziektewet), en werkloosheidsuitkeringen (WW). Op die uitkeringen heb je alleen recht als je daar premie voor hebt betaald, met uitzondering van de Wajong, de arbeidsongeschiktheidsuitkering voor jonggehandicapten.

Ik weet niet of je eerder wél meer hebt gewerkt, maar in je huidige situatie is het zo dat als je ontslagen zou worden, je mogelijk recht hebt op WW. Als je ziek wordt, zou je recht hebben op loondoorbetaling van je werkgever, of bij een tijdelijk contract, ziektwet bij het UWV. Er is geen uitkering die gerelateerd is aan de omstandigheden in je gezin, en zolang je niet ziek bent of ontslagen wordt, heb je geen recht op een uitkering van het UWV.

De enige uitkering waarbij mogelijk gekeken zou kúnnen worden naar gezinsomstandigheden, is de WWB (Bijstand). Daar heb je alleen recht op als het totale gezinsinkomen onder het sociaal minimum zit. Grofweg betekent dit dat zodra je een partner hebt die werkt, je daar al gauw geen recht op hebt. Tenzij natuurlijk je partner erg weinig verdient, en je alsnog gezamenlijk niet aan het sociaal minimum komt.

Als je recht hebt op een aanvulling vanuit de WWB, heb je sollicitatieplicht. Dat betekent dat je geacht wordt om er alles aan te doen om zo snel mogelijk wél weer volledig in je eigen inkomen te voorzien. In bijzondere situaties, zoals bij arbeidsongeschiktheid, kun je een vrijstelling krijgen van die sollicitatieplicht. De sociale dienst zal in jouw geval (laten) onderzoeken wat de reden is dat jij je kind nergens kunt achterlaten. Helaas vermeld je niet wat hier de reden voor is, maar in eerste instantie zal vanuit de sociale dienst zeker worden aangedrongen op andere oplossingen. Als je geen KDV kunt vinden waar ruimte is, zul je de vraag krijgen of je geen gastouder of oppas kunt vinden, of werk kunt zoeken wat je deels thuis kunt doen of waarbij je je kind mee kunt nemen. Als er sprake is van specifieke zorg voor je kind, zal gekeken worden of een medisch kinderdagverblijf geen optie is, en zo meer. In het algemeen wordt dus altijd gezocht naar andere oplossingen, in principe is het hebben van een (klein) kind geen reden waarom je niet zou kunnen werken. Zijn er echt omstandigheden waardoor dit niet kan, dan is het mogelijk dat je een (al dan niet gedeeltelijke) ontheffing krijgt van de sollicitatieplicht, bijvoorbeeld totdat je kind naar school gaat of tot er een andere oplossing is.