Hoe zit het nu met overwerk en de warme maaltijd?

Ik kan mij herinneren uit het verleden dat er een wettelijke regels waar over overwerk of zelfs avonddiensten en de warme maaltijd. Toen ik in roosterdienst avonddiensten, nachtdiensten en dagdiensten werkt viel het mij op dat voor de avonddienst wel een warme maaltijd geregeld werd, maar voor de nachtdiensten niet. Dit werd verklaard uit een wettelijke verplichting.
Heeft die wettelijke verplichting bestaan en is die er nu niet meer?

Ik vraag dit omdat ik vrij uitgebreid gezocht heb en de ene zegt wel bij overwerk, maar niet bij roosterdiensten. Zelf heb ik de regel van 20:00 uur in mijn hoofd.

En als de verplichting er is wie is verantwoordelijke de inlener of de werkgever.

Sorry, voor de vele vragen, maar zou graag antwoord willen hebben op een van de vragen?
En graag ook met bron vermelding erbij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb een typo gemaakt Het gaat er om of er wettelijke regels zijn of waren over dit onderwerp.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Het verleden ken ik niet.

Als er nu een warme maaltijd verstrekt/vergoed 'moet' worden, is dat alleen omdat in de CAO of het personeelsreglement of de arbeidsovereenkomst staat dat het 'moet'. Niet omdat de wet het zegt, want dat doet de wet niet.

Is er dan helemaal niets te zeggen van iets dat samenhang heeft met de wet?

Toch wel. Sinds een aantal jaren bestaat de werkkostenregeling (WKR). Nogal wat bedrijven hebben 'm al ingevoerd maar per 01/01/2015 wordt hij verplicht. De achterliggende gedachte bij de WKR is dat elk voordeel uit dienstbetrekking loon is, in principe dus ook maaltijden. Logisch, want als de baas een maaltijd verstrekt of vergoedt heb je thuis die kosten niet.

Als de werkgever een maaltijdvergoeding geeft, wordt dat bedrag in beginsel dan ook meegeteld als loon en er wordt daarom loonheffing op ingehouden. Hetzelfde geldt als een maaltijd wordt verstrekt: zo'n maaltijd wordt voor een vast bedrag bijgeteld als loon. Hoe meer van dit soort dingen een werkgever vergoedt, hoe meer premies hij ook moet betalen voor de werknemerverzekeringen en de Zvw. Want die worden over hetzelfde loon voor de loonheffing berekend.
Een werkgever kan er ook voor kiezen die vergoeding of dat vaste waarderingsbedrag in de zog. 'vrije ruimte' te stoppen. Dan is het geen loon meer voor de werknemer (en zie je 'm niet meer op de loonstrook) maar daar zit wel een maximum aan. Als de werkgever voor alle 'werkkosten' over het maximum heen gaat moet hij 80% loonbelasting betalen over het meerdere.

Omdat er werkgevers zijn die wat dit punt betreft geen verrassingen willen krijgen, sluiten ze aan bij wat geheel ONBELAST vergoed/verstrekt mag volgens de WKR. Voor de maaltijden geldt dan o.a.:

Maaltijden die een 'meer dan bijkomstig zakelijk karakter' hebben, mogen onbelast worden vergoed. Daaronder vallen o.a. de maaltijden bij al dan niet verwacht overwerk of werk op koopavonden.

Dit wordt nog verder toegelicht in de regels:

"Als een werknemer door zijn werk tussen 17.00 en 20.00 uur niet thuis kan eten, is er in elk geval sprake van een meer dan bijkomstig zakelijke maaltijd. Als u dergelijke maaltijden vergoedt, kunt u de werkelijke kosten ervan vergoeden. (...)"

Er zit wat rek in maar op basis hiervan is het te verklaren dat een werkgever een maaltijd tussen 17.00 en 20.00 uur wel vergoedt en een maaltijd 's nachts niet. Dan blijft hij aan de 'veilige kant'. Maar als in de CAO (enz.) iets anders staat, moet hij die regels opvolgen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had niet gedacht aan de WKR. Dit antwoord verklaart wel veel.