Kan je werken en leren in de verpleging als je van de havo komt? Wat zijn de toelatingseisen? Hoe oud moet je zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Met een Havo-diploma (maakt niet uit welk profiel) kun je HBO-verpleging gaan studeren. En dat kan vaak duaal (namelijk werken en leren). Hangt er vanaf op welke hogeschool je je opleiding wilt volgen.
Als je nog neit je diploma hebt (omdat je nu in havo4 zit bijvoorbeeld) zou je ook MBO verpleging kunnen doen. Ook dat is vaak met werken en leren mogelijk (BBL)
Informeer bij de hogeschool (HBO) of het ROC (MBO) wat er mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar heb je dan geen havo diploma nodig voor een mbo opleiding? En wat is het verschil tussen mbo en hbo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MBO is middelbaar beroepsonderwijs. Daar kun je naartoe met een VMBO diploma. Met een Havo-diploma kun je naar HBO. Hoger Beroeps Onderwijs is hoger dan MBO (na MBO is ook nog HBO mogelijk)
Als jij in Havo 5 zit en straks je diploma haalt ga je naar HBO verpleging, als je niet je Havo-diploma haalt kun je naar MBO verpleging. Er is tussen MBO en HBO een niveauverschil, en ook de werkzaamheden die je doet in een ziekenhuis zijn verschillend. Daarover kun je meer lezen via de link bij mijn antwoord
www.youchooz.nl
Je hebt ook een decaan op jouw school; die weet hier echt alles van!
Succes :-)
Ja, je kunt zowel op het HBO als MBO verpleegkunde doen, en op beide niveaus kun je werken en leren combineren. Bij MBO is dat een BBL-opleiding, bij HBO is dat duaal. Je solliciteert dan naar een opleidingsplaats in een ziekenhuis, en de opleiding wordt verzorgd door een ROC of hogeschool.

Op beide niveaus word je in principe toegelaten als je HAVO hebt. Daarnaast moet je natuurlijk wel een opleidingsplaats vinden, het is dus belangrijk dat je actief zoekt en gemotiveerd bent.