Hoe werkt een BBL studie volwassenen, zie uitleg?

Ik wil werken op een zorgboerderij. Een SPW diploma heb ik al, maar verouderd. Ik wil een op 'agrarische zorg'gerichte BBL opleiding gaan doen, deze is voor volwassenen. Hier word echter verwacht dat je 3 dagen per week werkt op een zorgboerderij zodat je het daar in de praktijk leert. Maar werken op een zorgboerderij , dat doe ik nu niet, daar wil ik nu toch juist die opleiding voor gaan doen?? Hoe kom ik aan een werkadres? Kan ik me bv ergens aanbieden tegen een lager salaris ofzo? Of begrijp ik het niet...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

in feite ga je stage lopen ihkv de bbl.
kun je wat je leert meteen in de praktijk ervaren/brengen.
ovre je stage krijg je vragen, thema's en alleen of in groepjes met klasgenoten opdrachten.
succes!
o ja, soms krijg je van school stage-adressen, mogelijk weet je zelf een zorgboerderij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Is het gebruikelijk om een onbetaalde stage te doen? Voor mij is dat lastig aangezien ik dan geen inkomsten meer heb...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is er iets met het UWV aan uitkering te regelen voor de duur van je studie?
in veel gevallen is stage onbetaald.
Bij een BBL opleiding 4dagen werk 1 dag school moet je meestal zelf een stageplek/werk zoeken dat in de sector van je opleiding past.
Omdat er heel veel jongeren BBL willen volgen is er een tekort aan erkende leerwerk bedrijven.
Meestal heeft de school wat adressen , maar in de meeste gevallen zitten deze al vol.
Dan moet je zelf opzoek gaan naar een plek,
Je kan de school altijd vragen om hulp oid.

Over salaris zou ik niet gelijk beginnen,
Ga langs bij een plek waar je denkt dat je stage kan lopen en leg ze uit dat je graag een bbl opleiding wilt volgen en je daarvoor een plek nodig hebt om 3/4dagen te leren/werken.

Daarna zal je met school en werk een overeenkomst sluiten waarin alles wordt besproken over salaris etc.

Het geld wat je verdient is (in de meeste gevallen ) iig wel lager dan een normaal persoon daar de zelfde uren zou lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank. Vraagje qua 'loon';helemaal onbetaald hoeft het neem ik aan ook niet? Gaat het vaak om bv minimumloon? Uiteindelijk is het een volwassen studie en moet je toch inkomsten hebben.Is er iets gebruikelijk binnen dit systeem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je studie financieering geldt niet voor een BBL opleiding dus daarvan hoef je niks te verwachten, alleen over het studentenreisproduct weet ik het niet.
En loon is in de meeste gevallen wel het minimum loon misschien iets erboven dat hangt af van je werkplek.
En onbetaald is niet mogelijk tenzij je het zelf aangeeft,
Ook als de werkplek zegt dat ze je niet betalen moet je ze op feiten wijzen, even de site van duo bekijken en via school meer informatie vragen.
BBL is werken en leren, waarbij je in een erkend leerbedrijf in de praktijk je beroep leert. En je wordt daarvoor gewoon betaald, met minstens het minimumloon (voor bijvoorbeeld 24 uur per week)
BOL is naar school, met stage (BPV). Daarvoor wordt je niet betaald met het minimumloon, maar vaak wordt er wel een stagevergoeding gegeven. Jij gaat drie dagen aan het werk, waardoor ik het gevoel heb dat het een BOL opleiding is. Maar jij zegt BBL, dus dat zal vast kloppen! Je krijgt dan dus loon voor die drie dagen. Maar hoe kom je aan die baan? Misschien kunnen ze je op de school helpen, maar je kunt ook zelf op zoek gaan. Er is een zogenaamd kenniscentrum "Aequor" voor de opleidingen en beroepen in die sector. Via onderstaande link kun je leerbedrijven in je omgeving zoeken. Klik "zoeken in welke sector" aan en kies dan voor "niet agrarisch". Je kunt ook je eigen postcode intypen en dan in een straal om je woonplaats heen zoeken. Je krijgt dan als resultaat oa zorgboerderijen. Dat zijn dan erkende leerbedrijven waar je eventueel kunt gaan solliciteren.
Veel succes èn plezier!

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even een toevoeging: omdat BBL bijna altijd één dag school en vier dagen werk is ben ik er niet zeker van dat jouw opleiding BBL is. Ik weet dat BOL voor volwassenen namelijk wel vaker twee dagen school en drie dagen stage is. Weet je zeker dat jouw opleiding BBL is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BBL-werk kan zowel onbetaald als betaald verricht moeten worden, reiskosten moet je met werkgever bespreken want je hebt geen recht op OV. Je kunt 1-2 dagen (of verdeeld over halve dagen) per week naar school moeten. Er is momenteel een flink tekort aan werkadressen. Je kunt zonder werk inschrijven bij Blinq van het UWV Werkbedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! Ik heb nog even gecheckt maar het is echt BBL (www.warmonderhof.nl). Er wordt inderdaad gewezen op erkende werkbedrijven via Aequor. Ik al me hier verder eens in verdiepen. Hoe ziet zon leerbedrijf zoiets? (over het algemeen) Verlenen ze jou een gunst? Of is het andersom? Is de sollicitatie net zo streng als dat je normaal zou solliciteren? Je moet uiteindelijk alles nog leren...?Staan ze daar op te wachten? Of wordt het gesubsidieerd ofzo. Is het altijd tijdelijk voor de duur van de studie of bieden ze als je bevalt regelmatig een functie aan? Of gebeurd dit nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een leerbedrijf heeft er ook iets aan om jou aan te nemen. Ze krijgen er vaak een soort van subsidie voor. Daardoor ben je voor hun een niet zo dure werknemer. Maar ze moeten je wel opleiden. Je helpt elkaar dus eigenlijk. Zo'n contract (tussen jou, de zorgboerderij (leerbedrijf) en je school duurt in ieder geval een schooljaar, soms langer. En als je goed bevalt kan er inderdaad een vast contract op volgen.
Veel succes!