Stel een leidinggevende met een contract van (vereist)36 uur, wil gebruik maken van ouderschapsverlof, mag het bedrijf jou terug plaatsten in functie?

Omdat je niet meer die 36 uren per week aanwezig bent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je dit? Is "jou" iemand anders dan de leidinggevende, of ben jijzelf die leidinggevende?

Het beste antwoord

Dit is geregeld in de Wet arbeid en zorg. Het ouderschapsverlof moet worden gehonoreerd, tenzij de werkgever kan aantonen dat een "zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang zich hiertegen verzet" (artikel 6:2 van die wet). Dat zal niet makkelijk zijn aan te tonen, want er zijn intussen al heel veel functies die in deeltijd worden vervuld, ook leidinggevende functies.
Er gelden wel een paar voorwaarden:
- de werknemer moet tenminste een jaar in dienst zijn,
- er is geen recht op verlof vanaf het moment dat het kind acht is.
De werkgever kan in ieder geval niet terugplaatsen naar een lagere functie. Hij kan toewijzen of weigeren.