hoe kan ik met collega's omgaan,het probleem is dat mijn nederlands is niet zo goed?

ik ben chinees,ik heb een baan gevond in nederland,maar mij nederlands is niet zo goed,maandag begin ik met mijn werk,ik maak me zorg hoe moet ik met collega's omgaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Bedenk je dat de nederlanders even vreemde gewoontes hebben voor chinezen, als chinezen dat hebben voor nederlanders, daar zullen meer problemen komen dan met de taal, die je nog niet foutloos spreekt.
Als voorbeeld: Mij viel het in China op dat chinezen, veel "luidruchtiger"eten dan nederlanders, en dat chinezen minder persoonlijke ruimte nodig hebben dan nederlanders, met dat laatste bedoel ik dat nederlanders liefst niet te dicht naast elkaar gaan staan, als er genoeg ruimte is.
Praat over de verschillen die je niet begrijpt, ook een goede taaloefening, en het gaat wel goed komen.
Succes met je nieuwe baan
anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

je kunt je schriftelijk prima duidelijk maken, dus mondeling gaat het vast ook lukken. gewoon het gesprek aan gaan en je zult zien dat in de loop der tijd je nederlands misschien nog wel een stukje beter gaat worden.

succes bij je nieuwe baan!
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
ik heb zelf vaak dat wanneer ik merk dat iemand zijn best doe ik dat ook doe. ik werkte een keer met een dove jongen (welliswaar nederlands, maar ongeveer hetzelfde idee) en wij wisten er met simpele gebaren prima uit te komen. als iemand jou heeft aangenomen is deze persoon ervan overtuigd dat je het aankan. dus verheug je erop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je hier typt, is prima te begrijpen.
Mensen die niet normaal met je om willen gaan omdat je niet goed genoeg Nederlands zou kunnen praten, kan je toch al wel missen als kiespijn.
Als IEDEREEN binnen je bedrijf je niet normaal zou behandelen, dan moet je wel een heel merkwaardig bedrijf getroffen hebben. Dan moet je wellicht toch uitzien naar een andere baan.
Maar je mag er eerder vanuit gaan dat het hooguit een enkeling is die niet normaal met je om zou kunnen/willen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je geen zorgen, het komt vanzelf wel goed. Kijk in het begin een beetje de kat uit de boom, maar stel je wel bereidwillig op. Nederlanders zijn best vriendelijk, helemaal als ze zien/merken dat jij je best doet om met hen te communiceren. En je schrijft heel behoorlijk Nederlans dus ik denk dat t je wel mee zal vallen.

Succes in je nieuwe baan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nederlans moet Nederlands zijn, sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag aan jou collega`s of zij jou willen helpen om jou nederlands te verbeteren .
Wijs een ding aan en laat jou collega`s het woord zeggen .
Dat schept al direct een band .
En jij hebt al direct contact met jou collega`s en iets om over te praten .
En ik weet zeker dat de meesten van jou collega`s jou echt wil helpen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaringen met chinezen is dat er niet alleen cultureel een groot verschil is, maar ook met onze "platte" humor.
Als je de enige buitenlander bent zal je eerst wel een vreemde eend in de bijt zijn maar dat is meestal een weekje.
De eerste ( sociale ) contacten met collega's worden meestal gelegt tijdens de pauzes.
Vertel in het begin niet te veel over je zelf, en doe je zeker niet meer voor dan dat je bent.
Let wel, we zijn een nieuwsgierig volkje, hoe hoger in de hiërarchie hoe nieuwsgieriger we worden en hoe minder je over je persoonlijke levensfeer moet gaan vertellen.
En stel je niet te kwetsbaar of te open op.

Wees gewoon je zelf dan komt het allemaal wel goed.
Ik heb als Nederlander in het verleden vaak en soms ook lang met buitenlanders moeten werken en meestal was het ijs na een paar dagen al gebroken.

Alvast veel succes gewenst hier in den vreemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste manier om de taal te leren is door te oefenen.
Collega's vinden het meestal juist heel goed als je je best doet, dus die zullen het waarderen.

Laat je niet te snel afschrikken als een collega een opmerking maakt die onaardig, of kwetsend lijkt.
In de meeste gevallen zijn ze grappig bedoeld, of als plagerijtje, en niet om je te kwetsen. Nederlands staan erom bekend dat ze soms nogal harde dingen zeggen zonder dat die bedoeld zijn om de andere (buitenlandse) persoon te kwetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed luisteren, naar je collega's laat zien dat je erbij wilt horen. Veel oefenen met Nederlands. Als je zegt dat je moeite hebt met Nederlands maar het graag wilt leren, helpt meestal iedereen je. Wees positief nieuwsgierig.

Toegevoegd na 1 dag:
Pauzes doorbrengen met je collega's, is ook zeer belangrijk. Ook al gaat het over het weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ogen en je oren goed de kost geven. Let op vaste gedragingen en uitdrukkingen. Je hoeft ze niet direct over te nemen, maar neem ze wel op, desnoods met je smartphone ;-).

Je schrijft goed genoeg, dus maak je vooral geen zorgen. Het grootste probleem zit in de uitspraak. Overigens hebben we dat nu juist gemeen met... juist het Chinees!

Ik denk, nee, weet bijna zeker dat het met jou dik in orde komt. Natuurlijk ben je wat nerveus. Dat heeft iedereen die net aan een nieuwe baan begint.Heel veel succes met alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon, net zoals je met andere mensen omgaat. Als mensen zien dat je intentie goed is (je probeert NL te spreken), dan zijn ze al een stuk toegeeflijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, Nederlands is erg moeilijk. Ik zou Engels en Nederlands door elkaar spreken. Wat in het Nederlands lukt dat probeer je wat niet lukt vertel je in het engels. Nederlanders verstaan engels heel goed! Ook gebroken Nederlands is te verstaan. Maar wel blijven oefenen en op internet nederlandse films kijken of gewoon een dvd kopen (nederlands gesproken) met engelse ondertiteling.
succes