Betaal je belasting als je loonheffingskorting met ja ingevuld heb?

Is het dan ook mogelijk dat je belastingteruggave kan aanvragen en wat ontvangt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar alleen als je inkomen globaal ergens boven de 6000 per jaar uitkomt. Belasting aangifte doen is altijd handig en dan kun je ook terugkrijgen als je daar recht op hebt.

Het beste antwoord

Dat klopt niet helemaal, de heffingskorting is een 1 op 1 korting op de te betalen belasting. Er wordt dus eerst berekend hoeveel belasting je zou moeten betalen over 10.000 euro. (3334) en daar gaan dan vervolgens de algemene heffingskorting en de arbeidskorting vanaf.

De algemene heffingskorting bedraagt ongeveer 2000 euro, wat bij een belastingtarief van 33,4% neerkomt op ongeveer 6000 euro aan bruto inkomsten dat je belastingvrij kunt verdienen.

Toegevoegd na 53 seconden:
Niet 3334, maar 3340
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Loonheffingskorting is een vast bedrag dat van je bruto salaris wordt afgetrokken voordat er belasting wordt geheven. Stel je hebt een bruto van € 10.000 en de loonheffingskorting bedraagt € 2.000 dan betaal je belasting over € 8.000

Let op: als je twee of meer inkomens hebt is het zinnig bij het hoogste inkomen de loonheffingskorting te laten toepassen en bij de andere niet. Uiteindelijk wordt alles met de aangifte inkomstenbelasting weer recht getrokken en hangt er maar van af wat je voor aanslag krijgt.
Bij meer dan 1 inkomen moet je aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Evertjan64: je schrijft:
Loonheffingskorting is een vast bedrag dat van je bruto salaris wordt afgetrokken voordat er belasting wordt geheven. Stel je hebt een bruto van € 10.000 en de loonheffingskorting bedraagt € 2.000 dan betaal je belasting over € 8.000 Een klassieke INSTINKER: Je verwart kortingen met loon.
De kortingen worden niet in mindering gebracht op het loon / inkomen maar op de te betalen belasting. Een voorbeeld moge dit duidelijk voor je maken:
Inkomen 2012 - € 40.000 / te betalen belasting: € 15.105 / Kortingen: € 3644 (alg.heffingskorting en arbeidskorting)
Te betalen belasting € 15.105 minus de kortingen € 3644 is € 11.461 - belastingjaar 2012