Heeft iemand tips hoe ik ervoor zorg dat mijn brief/sollicitatie uit die stapel gepikt wordt?

Over een tijdje ben ik hopelijk afgestudeerd en ik weet dat het moeilijk is om een baan te vinden. Hoe zorg ik er nou voor dat mijn sollicitatie er dalijk uitgepikt wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Het ligt een beetje aan het type bedrijf waarbij je solliciteert, en ook aan het type baan. Daar moet je een beetje gevoel voor krijgen.
Sommige werkgevers houden van formaliteit, en etiquette, andere houden van originaliteit met een kwinkslag.

De eerste zin lijkt me sowieso al iets waar je best veel aandacht aan mag besteden. Die leest degene die de brieven in eerste instantie open maakt natuurlijk sowieso meteen al automatisch. Daar valt het oog meteen op.
Als die eerste zin dus opvalt, en uitnodigt tot verder lezen, dan ben je al een eind.

Voor wat betreft de rest van de brief zou ik concrete voorbeelden uit je leven gebruiken om jezelf te illustreren. Bijvoorbeeld bepaalde successen die je hebt behaald, of hoe je bepaalde problemen het hoofd hebt geboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons in het bedrijf komen vooral veel mensen binnen door middel van een goede brief, de 1e indruk van de cv en door zogenoemde vriendjespolitiek.

Als je van binnenuit bij een bedrijf iemand kent is het makkelijker om op een gesprek uitgenodigd te worden als dat je indruk moet maken met een brief.

Zorg er in je brieven zoiezo voor dat je laat zien al wat onderzoek gedaan te hebben naar het soort bedrijf en maak duidelijk wat er jou in het bedrijf aanspreekt. kort en bondig ervoor zorgen dat de HR medewerker die jouw brief leest meer over je wilt weten en je daarom zou uitnodigen voor een gesprek.

Zorg ervoor dat je een duidelijk Linkedin profiel hebt en vraag anderen te delen dat je werk zoekt. Gebruik ook de fora's op linkedin om je te promoten.

Je kan je CV ook op Monsterboard en dergelijke zeggen. je wordt gegarandeerd dan vaak wel door headhunters benaderd. Je moet de opties hiervoor zelf overwegen of e hiervan gebruik wilt maken.

lees ook de tips van onderstaande links!

CV maken:
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/solliciteren/curriculumvitae/eengoedcvmaken

Sollicitatiebrief:
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/solliciteren/gerichtesollicitatiebrief

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg er in ieder geval dat je brief er verzorgd uitziet en dat er geen taalfouten in staan, dus geen spelfouten maar ook geen stijlfouten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn strategie is gewoon heel veel solliciteren waardoor de kans op een gesprek groter word.
Verder is het belangrijk om in positieve zin op te vallen dus een nette brief zonder spelfouten die duidelijk maakt waar je kwaliteiten liggen zonder te overdrijven.
Daarnaast is het belangrijk om je te verdiepen in de aard van de functie waarvoor je solliciteert en in het bedrijf.
Nog beter is het om iemand te spreken die in dat bedrijf werkt zodat je er achter kunt komen hoe de sfeer daar is
Ga er vanuit dat wanneer er 100 mensen solliciteren je kans hooguit 2% is dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek dus zie het als een loterij.
Statistisch gezien zou het na 50 sollicitaties een keer moeten lukken....succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt zeker aan het bedrijf maar een goede tip is om geen spierwit papier maar gebroken wit te nemen waar je je sollicitatie op uit gaan printen of schrijft.
Of als het een heel modern bedrijf is een kleurtje.
Dan pikken ze makkelijker jouw brief eruit.
Voorwaarde is wel dat hij netjes en zonder fouten is natuurlijk.
Op ons bedrijf hebben we er zo nu en dan 1 die dat aandurft en die pak je sneller ertussen uit dan alle gewone.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik er liever niet teveel mensen op attendeer (krappe tijden, nietwaar :)), is het ook nuttig om te bellen naar het bedrijf waar je je brief naartoe hebt gestuurd. Zorg dat je degene aan de lijn krijgt aan wie de sollicitatiebrief gestuurd moest worden - dat diegene je stem heeft gehoord, je je naam heeft horen noemen. Vraag bijvoorbeeld of je brief is aangekomen.

Makkelijker is misschien nog om van te voren te bellen (of langs te gaan) en een paar vragen over de vacature te stellen. En kondig aan (als je na de antwoorden nog steeds interesse hebt) dat je gaat solliciteren. Zoiets van: 'nou, dat klinkt goed, jullie kunnen binnenkort mijn sollicitatie verwachten.'

Als diegene die je gesproken hebt voor het eerst door de stapel brieven gaat, zal hij jouw naam herkennen (bewust of onbewust) en als het een prettig gesprek is geweest, is de kans dan zeker groter dat je 'apart wordt gelegd'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat een pakkende opening al heel veel verschil uitmaakt.. een die begin met het standaard regeltje, is wellicht saai. daarnaast is het een tip om je brief na te laten lezen door zn bedrijf die gespecialiseerd is in cvs en sollicitatiebrieven maken, of laat het na lezen door je ouders/vriend/vriendinnen. als je, je brief eenmaal hebt ingeleverd, bel dan na een week even terug om te kijken hoe de status is etc, in sommige bedrijven is het erg druk waardoor men het soms vergeet terug te bellen en daarnaast staat het erg geinteresseerd! Ik wens je veel succes.