welke stappen kan ik ondernemen tegen mij ex werkgever die zich slecht over mij uitlaat, terwijl dit niet gegrond is.bijv uitspraken :moeilijke tante?

waar moet ik zijn met klachten hier over? en wat kan ik doen?ik heb hier 1 jaar gewerkt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Ik weet niet precies wat jouw ex-baas doet, en tegen wie hij die dingen zegt. Maar ik heb even zitten zoeken op internet. Misschien kun je hier iets mee?
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet in welke context jouw oud-werkgever deze uitlatingen doet; maar in principe mag er geen slechte referentie gegeven worden, ook al heeft iemand niet goed gefunctioneerd.
Vaak wordt in een beëindigingsovereenkomst een zogenaamd geheimhoudingsbeding opgenomen. Dat houdt in dat een ex- werkgever of de ex- werknemer naar derden toe geen uitspraken mag doen over de tijd dat de werknemer in dienst was. Dergelijke informatie kan - vooral - de werknemer schaden wanneer hij op zoek gaat naar een nieuwe werkplek. Vaak staat ook in de beëindigingsovereenkomst dat negatief uitlaten door een van de partijen niet is toegestaan.

Maar ook zonder dergelijk beding kunnen negatieve uitlatingen in strijd kan zijn met het goed werkgeverschap. Het kantongerecht in Amsterdam deed op 19 mei 1992 uitspraak in een rechtszaak over goed werkgeverschap na ontslag. Een ex-werkgever benaderde potentiële werkgevers van een ex-werknemer en deelde hen mede dat de betreffende werknemer onvoldoende functioneerde, solistisch was en gebrek aan loyaliteit had. Tevens gingen er - onjuiste - geruchten de ronde dat de werknemer frauduleus had gehandeld bij de ex-werkgever. Dit sprak de ex-werkgever niet tegen. Door deze uitspraken kon de werknemer niet aan een baan komen. De rechter achtte deze handelswijze in strijd met het goed werkgeverschap en de werknemer kreeg een immateriële schadevergoeding van € 12.500,-- toegekend.

In Zwolle diende op 6 september 2010 een vergelijkbare zaak. Een voormalig werkgever had zonder dat de werknemer het wist contact opgenomen met de nieuwe werkgever en hem verteld over de arbeidsongeschiktheid van de werkneemster. De werkneemster werd daarop direct in haar proeftijd ontslagen. Ook dit werd in strijd geacht met goed werkgeverschap.

Ik raad je aan om in ieder geval een brief te sturen naar jouw ex-werkgever en hem te wijzen op het feit dat hij zich negatief heeft uitgelaten bij potentiële nieuwe werkgevers. Ik zou hem er ook op wijzen dat dit in strijd is met goed werkgeverschap en dat je een procedure zal starten tegen hem indien hij zich niet onthoudt van het doen van negatieve uitlatingen.

Je kunt ook eerst advies inwinnen bij Het Juridisch Loket, dit is gratis. Of bij je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Middelste stuk tekst komt van internet, waar staat 'ik raad je aan' is niet door mij geschreven. Maar het lijkt me een nuttig advies. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker dat julie elkaar niet liggen.Nu vraag ik mij af,wat is het nut je baas hier op aan te spreken.Dat wordt een eindeloze zaak,voor zo iets is opgelost ben je maanden verder,ik zou mijn energie liever in nieuw werk vinden steken ,en het kwaad is nu toch al geschied,nu ligt het aan jouw, bij een nieuwe sollicitatie het tegen deel te bewijzen.
Suc6 ermee.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb al een nieuwe baan :) en heb vrijdag een sollicitatie waarbij ik verplicht twee referenties mee moet nemen, nu twijfel ik dus om deze mee te nemen ( van me baas). wat zouden jullie mij aanraden? Het is niet zo dat we elkaar niet mogen, hij mocht mij zelf maar al te graag en daar was ik niet van gediend, vandaar zijn uitspraak... zo treurig.
bedenk ook dat iedere andere goeie werkgever of wie dan ook dan meer weet over die ex werkgever van jou.
als iemand iets slechts zegt over een ander zegt dat meer over diegene dan over diegene waar t over gaat.

probeer zo naar je ex-werkgever te kijken en ga zelf vooruit en blijf positief.

als jij niet meedoet aan dat spelletje heb je al gewonnen!!!

:o)