Is een baas je verplicht uittebetalen op de tijden dat je aanwezig bent?

Ik werk op Zaterdag van kwart over 8 tot kwart voor 4, en langer als dat nodig is. Ik krijg alleen uitbetaald van 9 tot 3. Omdat dan de praktijk open is. Kan ik hier aanspraak op maken? Want ik begin veel eerder en eindig veel later met werken.

Toegevoegd na 43 minuten:
Het is niet uit vrije wil, maar omdat het van mijn baas moet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je uren werkt die niet in je contract staan, dan maak je overuren.
Overuren moeten of worden uitbetaald of in vrije uren/dagen worden gegeven.
Als je baas zegt dat je dat over moet hebben voor de baan, dan nog maakt het niks uit, het is en zijn overuren en hij is verplicht zich aan de wet te houden.
Mocht je er totaal niet uitkomen, bel dan eens met het FNV of een rechtswinkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat lijkt mij nogal logisch - als je moet werken voor de baas, moet hij je gewoon betalen. En anders hoef je dus pas te beginnen/stoppen op de tijden waar je voor betaald wordt!

Híj doet die praktijk toch pas om 9.00 open en om 15.00 g dicht? Maar jij moet wel blijven? Dan is dat dus werk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je werkt 2 uur langer op die dag dus dan lijkt me het logisch dat je die 2 uur wel betaald word. Hij is het dus wel verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is heb je duidelijke aanvang en eind tijden.
De tijden dat de baas aangeeft die je er moet zijn die moet hij uit betalen als je uit jezelf langer blijftof te vroeg komt hoeft hij dat niet. Je kunt gewoon dan zorgen dat je om 9 uur met je werk kunt beginnen en om 3 uur weer stoppen met je werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je van 9 tot 3 moet werken en als je dat niet afkrijgt langer doorwerkt alleen hoeft dat langer doorwerken niet uitbetaald te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij uit eigen vrije wil vroeger begint en lager blijft da is dat jou probleem. Als je baas je vraagt eerder te komen en langer door te werken moet hij daarvoor betalen.
12 jaar geleden
Ik heb een 32 uren contract maar maak soms wel 40 uur en deze krijg ik ook gewoon uitbetaalt, hier hebben we bij ons gewoon afspraken over gemaakt. Ik denk wel dat jij dit ook gewoon kan doen want ja je werkt toch die tijden ook dus het lijkt mij wel eerlijk als je ook betaalt krijgt.