Iemand zit in de ziektewet, kan/mag diegene dan wel stage lopen? Want dat is toch eigenlijk ook werk? Of wordt dan de ziekteuitkering ingetrokken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (2)

Dat hangt af van de reden dat iemand zijn of haar eigen werk niet kan doen. Een opleiding kan onderdeel zijn van een reïntegratietraject als iemand zich moet omscholen vanwege ongeschiktheid voor het eigen werk. Het is dus zeker niet per definitie onmogelijk, maar het moet uiteraard wel allemaal in samenspraak met de bedrijfsarts en werkgever gebeuren, of als iemand onder het UWV valt, met de verzekeringsarts en eventueel arbeidsdeskundige die de werknemer tijdens de ziektewet-periode begeleiden.

Toegevoegd na 7 minuten:
De uitkering loopt trouwens door totdat iemand weer hersteld is, of tot na twee jaar de WIA-beoordeling volgt. Tenzij iemand zich niet aan de regels houdt, dan wordt de uitkering eerder beëindigd. Als dus de reden dat iemand stage gaat lopen, is dat hij/zij hersteld is, zal de uitkering eindigen. Als het onderdeel is van het reïntegratietraject, of los staat van het werk en het herstel niet in de weg staat (denk aan de situatie waarin een student zwaar lichamelijk werk doet als bijbaan en door ernstige rugklachten dat werk niet kan doen, maar wel gewoon z'n studie en daaraan gerelateerde stage lichamelijk aankan) dan loopt de uitkering gewoon door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk wat voor ziekte die persoon heeft, als jij automonteur bent en je breekt je been kan je niet sleutelen maar je kan wel kantoorwerk doen, werk je op kantoor en je gaat kantoorwerk als stage doen is een ander verhaal maar overleg altijd met de uitkeringsinstantie die kan je alles vertellen.