Kan een baas je verplichten meer uren te werken?

Ik heb een bijbaantje naast mijn opleiding. Ik heb een contract voor 4 uur in de week. Deze 4 uur werk ik ook per week, maar op de dagen dat ik vrij ben van school of stage wilt mijn baas ook dat ik kom werken of eerder begin. Mag mijn baas dit verplichten aangezien ik een 4 uurs contract heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke baas ...........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, ben dan ook blij als me contract er is afgelopen.

Het beste antwoord

Nee, je moet op basis van je contract werken. In dit geval dus de 4 uur.
Wel kan je baas het je wel moeilijk maken, maar natuurlijk niet dwingen. Ook kan dit leiden tot het niet verlengen van je contract. Maar school is zeker wel belangrijker.

Feit is dat je er niet verplicht bent deze extra uren te werken. Maar ze kunnen het je wel lastig maken helaas en daar zitten ook consequenties aan (al mag dit natuurlijk niet in de praktijk gebeurd het wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, hij kan het je niet verplichten. Maar hij kan het je wel vragen. En weiger jij dat consequent, dan mag hij natuurlijk het contract opzeggen - binnen de grenzen van de wet, maar zo nauw zijn die nu ook weer niet - en iemand anders aannemen die wel meer uren wil draaien. Zeker als je geen gegronde reden hebt WAAROM je op die vrije dagen niet wilt komen werken, anders dan 'dat kost me vrije tijd'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus in de praktijk kan een baas WEL van je eisen dat je meer uren gaat werken.
Wat is dan het nut van het beschrijven van het aantal uren in een contract ? (Ben het overigens wel met je eens dat, hoe oneerlijk dan ook, het wel zo werkt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer me bij dit soort dingen gewoon voor te stellen dat ik die werkgever ben - liefst van een klein bedrijfje dat zijn best moet doen het hoofd boven water te houden in deze tijd. Als ik dan kan kiezen tussen een werknemer die alleen zijn vier heilige uurtjes wil werken, of iemand kan krijgen die ik flexibeler in kan zetten, dan is die keus HEEL snel gemaakt. Het hoeft toch niet onbetaald ofzo ?? Het werk moet gewoon gedaan worden, en een extra iemand aannemen voor die uren is veel kostbaarder. Dan liever één flexibele kracht. Dit is wel 2012 hoor, ; flexibiliteit is een belangrijke eigenschap voor werkgevers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nut van het noemen van het minimum aantal uren in een contract is vooral rechtszekerheid voor de werkNEMER, die dan in elk geval voor die uren is gegarandeerd van werk/inkomen, meer dan met een nulurencontract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is een contract volgens mij een overeenkomst met rechten EN plichten voor BEIDE partijen.
Een rechter zal niet zomaar de baas zijn zin geven omdat de werknemer slechts kan claimen ‘dat kost me vrije tijd’. Maar dat een baas wel eens op zoek kan gaan naar een andere werknemer is zeker mogelijk, maar dan nog is er een ontslagvergunning nodig. Ik ben geen jurist, dus ik hou het bij een reaktie. Maar je hebt volgens mij wel een poot om op te staan. Maar goed voor de sfeer is het niet. Dus uiteindelijk zal een baas toch wel aan het langste eind gaan trekken.
amc
12 jaar geleden
Een werkgever hoeft bij een contract voor bepaalde tijd geen ontslagvergunning aan te vragen. Hij moet dit alleen doen als je in vaste dienst bent.
Kijk eerst eens na je AO heb je echt wel een 4 uren contract ? Of heb je een mini maxi contract , dat is zo iets als een o uren overeenkomst maar dan dat je baas je altijd min 4uren in de week op roept . Lees dat eens goed door , wat mogelijk staat er in dat in dien het werk , het nodig vind , Bla Bla , Bla , in het bedrijfs belang . Dat je uren gewijzigd kunnen worden . Ik begrijp dat je ook stage loopt (bij de zelfde werkgever?) mocht het echt expliciet omschreven zijn dus max 4uur . Ja dan is kan het geen dwang zijn maar een vraag . Ja dan aan jou de vrijheid om te weigeren . Maar vaak als de contracten uit de la gehaald worden om te kijken wie gelijk heeft , zijn er 2 verliezers . Dus is zo erg om wat extra te werken goed Vd € . En misschien een periode wat minder ? Leven is aan passen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat alleen: 'De arbeidsduur voor de werknemer bedraagt 4 uur per week'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is niet erg om extra te werken, in de vakanties doe ik dit ook wel maar op dit moment trek ik dat niet met school. De dag dat ik vrij ben heb ik thuisopdrachten en de middag werk ik dan. En de zaterdag ben ik ook al extra gaan werken. Dus vind dat ik op Zondag wel recht heb op een vrije dag na 1 dag school en 5 dagen werk en stage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima , bespreek het rustig met je baas zodat hij/ zij begrijpt dat het geen onwil is en ja school gaat altijd voor . Want wat is je hoofd taak ! Als scholier of student .