Per 1 april 2012 loopt mijn contract af en wil ik geen verlenning. Kan ik verplicht worden te blijven?

Ik heb een contract op mijn werk wat loop tot en met 1 April. Echter wil ik geen verlenging en dit geef ik dan ook een maand van te voren aan.

Kan ik verplicht worden te blijven? Aangezien een andere assistente ook haar contract mogelijk gaat opzeggen en de praktijk dan zonder assistentes zit.

Of is dit een probleem van de praktijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Eén mogelijke reden voor verplichting: als jij dan in de WW zou willen komen. Dan zullen ze bij het CWI zeggen: je hebt zelf gekozen om een goede baan op te zeggen, jij krijgt daarom geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah okee, maar daar gaat het niet om. Maar dit was alleen een bijbaantje en per april ben ik klaar met mijn opleiding dus kan ik dat werk gaan doen waarvoor ik gediplomeerd ben. :)

Het beste antwoord

Wanneer het contract afloopt en je hebt tijdig aangegeven dat je deze niet wenst te verlengen, dan kan men je niet verplichten om in dienst te blijven, mits hierover iets anders is geschreven in jou contract. Echter is dit veelal niet het geval.

Let wel: wees er wel tijdig bij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In me contract staat 'het contract loopt per 1 april 2012 af zonder dat nadere opzegging is vereist' dus in principe hoef ik niet op te zeggen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. De praktijk zal dus echt zelf naar een oplossing moeten zoeken... en jij kunt gewoon weg daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk wel netjes om ruim van tevoren op te zeggen zodat je ze de tijd geeft om iemand anders te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik was het sowieso van plan het een maand van te voren aan te geven, omdat ik dat in dit geval ook wel netjes vind voor het geval ze straks zonder assistentes zitten.

Andere antwoorden (5)

Dat is een probleem van de praktijk. Als jij netjes op tijd opzegt, kun je gewoon weg.
12 jaar geleden
dit is een probleem van de praktijk. Jullie hadden dit allebei gedaan kunnen hebben zonder dat aan collega's te vertellen (dus allebei onwetend over elkaars vertrek), dan is het alsnog aan de praktijk om dit op te lossen.
De opzegtermijn is er ook voor bedoeld om de werkgever de tijd te geven om nieuwe mensen te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent niet verplicht te blijven. Jullie hebben een contract getekend tot 1 april, tot die tijd ben je dus verplicht te blijven (onder bepaalde voorwaarden is er natuurlijk van af te wijken).
Wanneer je geen nieuw contract aangaat, ben je vrij om te gaan waar je wil. Een contract moet altijd voor werkgever en werknemer getekend worden, als je niet tekent, zit je dus nergens aan vast.
In overleg zou je evt. nog 1 maand extra kunnen blijven om de praktijk tijd te geven om een nieuw iemand te zoeken, maar het is en blijft hun probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog niets hebt ondertekend ben je niets verplicht en als je dan een goeie baas hebt kom je daar ook samen wel uit Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag gewoon stoppen. Let wel op dat je het op tijd aangeeft anders kun je wel verplicht worden