Wat is de definitie van "dienstreis" volgens de belastingdienst?

En...nee...Google geeft geen antwoord...

Toegevoegd na 17 minuten:
Dienstreizen binnen Nederland. Bijvoorbeeld klantbezoek. Welke eisen stelt de belastingdienst alvorens een dergelijke reis te accepteren als "dienstreis" waarvoor een onbelaste vergoeding mag worden gegeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K
Amadea
12 jaar geleden
Flauw om minduimen te geven terwijl de vraag onduidelijk is. De toevoeging kwam pas 17 minuten later!

Het beste antwoord

Kijkend naar de onderwerpen die de belastingdienst heeft betreffende werken valt een dienstreis vermoedelijk onder het hoofdstuk: Tijdelijk in een ander land werken. Want als je binnen Nederland voor je werk reist dan hoort dat bij het gewone Reizen naar het werk.

Toegevoegd na 44 minuten:
Wat vergoedingen betreft, maakt de fiscus geen onderscheid tussen woon-werk- en zakelijk verkeer.
Als de werknemer de kosten woon-werkverkeer zelf betaalt, kan hij via de inkomstenbelasting dit verrekenen, de zogenoemde reisaftrek.
Voorwaarden zijn:
• de belastingplichtige moet beschikken over een openbaarvervoerverklaring of een reisverklaring, ook kan de inspecteur vragen om de originele plaatsbewijzen.
(De Hoge Raad heeft op 16 april 2010 nog eens bevestigd dat, om voor de reisaftrek in aanmerking te komen, bij een reisverklaring ook plaatsbewijzen nodig zijn. Het bijvoorbeeld overleggen van bankafschriften met daarop pinbetalingen voor de openbaarvervoerkaartjes geldt dus niet als voldoende bewijs);
• de enkele reisafstand woon-werk moet meer dan 10 kilometer bedragen. De kosten worden beperkt tot reisafstand van 90 kilometer;
• de belastingplichtige reist regelmatig tussen woning en werk, d.w.z. éénmaal per week of minimaal 40 dagen per jaar;
• de reiskosten worden vergoed volgens de Reisaftrek openbaar vervoer van de Belastingdienst, zie http://www.hr-kiosk.nl/xbook/id/2605
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na de correctie (op de vraag) beste antwoord :)

Andere antwoorden (1)

Als je een baan hebt, dan moet de baas het betalen en je opdracht geven om de reis te maken. De belastingdienst staat er dan buiten.

Als je zzp , in ieder geval eigen baas bent, dat moet je het als kosten opvoeren. Het is dan wel handig om er een inkomende geldstroom aan te kunnen koppelen.
Voor de rest gaat het erom hoe van staal jouw zenuwen zijn. Voor mij was het altijd de reden om mijn boekhouding bij een administratiekantoor te laten doen. Wij gingen regelmatig met de hele groep op dienstreis naar Londen en New York. In die omgeving hadden wij wel klanten zitten, maar ik heb nooit iets behoeven uit te leggen.