Wanneer mijn bedrijf waar ik voor werk wordt overgenomen door een bedrijf uit de zelfde branche, wat gebeurd er dan met de arbeids voorwaarden en CAO?

Wanneer het bedrijf waar ik voor werk zou worden overgenomen, hoe zit dat dan met mijn arbeidsvoorwaarden? Is het gebruikelijk dan een nieuw contract te tekenen met de voorwaarden volgens dat nieuwe bedrijf?

En hoe zit dat bijvoorbeeld met de CAO voorwaarden? Nu hebben wij bijvoorbeeld CAO X, en het bedrijf wat ons overneemt heeft CAO Y, val ik dan automatisch onder dat nieuwe CAO Y of blijft CAO X van toepassing?

Heb nog nooit een overname meegemaakt dus ben wel benieuwd, alvast bedankt voor jullie deskundige antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Niets

De overname is inclusief personeel inclusief de afgesloten contracten.

Veranderingen in de arbeidsvoorwaarde dienen per persoon of collectief door5 de OR gewijzigd te worden.

Toegevoegd na 11 uur:
Een bedrijf neemt bij een overname van een bedrijf niet alleen de baten maar ook de lasten over, dit betekent dat alle contracten gerespecteerd dienen te worden, zowel de contracten met andere bedrijven waar geld mee te verdienen valt als de contracten met het personeel en toeleveranciers die geld kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Marie. Ook mijn mina(a)r(es) bedankt, alleen een uitleg is wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach je hebt er ook eentje,wat een eer. ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch liever dat dan een fan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jahaha dat is waar,leuke avatar trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u
Wettelijk gezien hoef je geen nieuw contract te tekenen ongeacht of de nieuwe werkgever (goed) op de hoogte was van de voorwaarden van je oude contract, maar het is niet geheel ongebruikelijk. Wat het CAO betreft dan val je onder de CAO van je nieuwe werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal ten alletijde een nieuw contract krijgen dat moeten ondertekenen. Je gaat namelijk naar een nieuwe werkgever daarbij hoort een nieuw contract in dat contract zullen je oude arbeidsvoorwaarde worden overgenomen. Als je nieuwe werkgever onder een andere cao valt zal er waarschijnlijk een aantal jaren een ingroei model zijn.
12 jaar geleden
Niets. De CAO blijft van toepassing. Zou "mooi" zijn als het bedrijf onder zijn verplichtingen uit zou kunnen door verkoop en bij voorbeeld de lonen zou kunnen verlagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de volksmond dus gewoon even simpel gebracht spreken ze over zulke situaties vaak over nieuwe heren nieuwe wetten, waarmee er eigelijk gesuggereerd wordt dat er bijna in elke geval dingen binnen het bedrijf verandert gaan worden.